Uusi lukuvuosi on jo pitkällä, mutta käännämme vielä katseemme Maailmankansalaisen koulujen verkoston toimintaan lukuvuonna 2023–2024. Maailmankansalaisen kouluilla toteutettiin muun muassa globaalikasvatukseen liittyviä työpajoja, yhteistyöprojekteja ja vapaaehtoistyötä. Tähän artikkeliin on koottu muutamia esimerkkejä vuoden toiminnasta ja sen vaikutuksista.
Kaksi uutta yhteistyökoulua
Syksyllä 2023 verkostoon liittyi kaksi uutta koulua. Kahdesta hyvinkääläisestä koulusta yhdistyneen Pohjoispuiston koulun opettajia oli ollut aiemmin mukana yhteistyössä Härkävehmaan kouluna. Nyt Pohjoispuisto pyrkii kehittämään globaalikasvatustaan ja Maailmankansalaisen koulun vastuuoppilaiksi nimitettiin koulun kansainvälisyyskurssin oppilaat. Vastuuopettajat ja oppilaat osallistuivat innokkaasti lukuvuoden aikana verkoston tapaamisiin oman ohjelmansa ohella.
Pohjois-Haagan yhteiskoulussa vastuuopettajat lähtivät mukaan toimintaan Taksvärkin keväällä 2023 tarjoamien työpajojen kautta. Tavoitteena oli koulun yhdenvertaisuuden ja yhteisöllisyyden parantaminen. Keväällä 2024 Pohjois-Haagan yhteiskoulun opinto-ohjaaja, kuraattori, apulaisrehtori sekä joukko oppilaita suunnittelivat ja pilotoivat yhteistyössä Taksvärkin kanssa yhdenvertaisuuteen liittyvän työpajan seitsemänsille luokille. Työpajan tavoitteena oli tuoda esille luokissa tai koulussa esiintyviä yhdenvertaisuuteen liittyviä haasteita sekä keksiä niille ratkaisuja. Pilottityöpajan jälkeen seitsemäsluokkalaisten luokanvalvojat järjestivät työpajat omille ryhmilleen.
Valinnaisaineita ja vapaaehtoistyötä
Oulun steinerkoulussa perustettiin globaalikasvatuksen valinnaisaineryhmä 7.–9.-luokkalaisille oppilaille. Valinnaisainekokonaisuudessa oppilaat tutustuivat työpajojen, tehtävien ja yhteistapaamisten myötä globaalikasvatukseen ja vaikuttamiseen.
“Globaalikasvatus on vähän niin kuin maailman yhteiskuntaoppia”
– Oulun steinerkoulun vastuuoppilas
Oulun Normaalikoulussa puhalsivat muutoksen tuulet – jo vakiintuneen vapaaehtoistyökerhon jäsenet viettivät viimeistä vuottaan peruskoulussa ja keväällä muodostettiin uusi ryhmä nuoremmista oppilaista. Jo useamman vuoden Maailmankansalaisen koulujen verkoston toiminnassa mukana olleet oululaiset oppilaat kertoivat kokemuksistaan haastattelussa aiemmin tänä vuonna.
Vaikuttamista ja tulevaisuusajattelua
Syksyllä vastuuoppilaat Oulun steinerkoulussa ja Saunalahden koulussa kertoivat mielipiteensä Taksvärkki ry:n Olet vaikuttava! -oppaan tehtävistä pilottityöpajoissa. Samalla he pääsivät käsittelemään muun muassa sitä, millaiset tulevaisuudet ovat todennäköisiä, mitä tarkoittaa lobbaaminen ja kenellä on eniten vastuuta vaikuttaa nuorten elämään vaikuttaviin ongelmiin.
Vuoden aikana Oulun steinerkoulun vastuuoppilaat myötävaikuttivat koulun sisävälkkien perustamiseen keräämällä vetoomukseen nimiä. Tästä esimerkistä sai inspiraatiota Olet vaikuttava! -oppaan lobbaamiseen liittyvä tehtävä (oppaassa s. 68).
Oulun Norssin vastuuoppilaat jakoivat ajatuksiaan vapaaehtoistyöstä Olet vaikuttava! -oppaaseen (oppaassa s. 71). Valmiin oppaan menetelmistä Oulun Normaalikoulun opettajat saivat myös koulutusta, jonka kokivat hyödylliseksi. Erään opettajan sanoin:
“Olen parempi ihminen kuin ennen työpajaa!”
Maailmankansalaisen koulujen verkoston oppilaiden etätapaamisessa keväällä juhlistettiin kansallista tulevaisuuspäivää pohtimalla todennäköisiä ja epätodennäköisiä tulevaisuuksia. Nuoret kertoivat ajatuksiaan turvallisuudesta Taksvärkin seuraavan lukuvuoden kampanjaa varten.
Työpajoja nuorelta nuorelle
Uutena avauksena Espoon kansainvälinen koulu ja Saunalahden koulu aloittivat yhteistyön, jossa koulujen vastuuoppilasryhmät matkustavat toiseen kouluun pitämään työpajoja koulun nuoremmille oppilaille.
Vastuuoppilaat kouluttautuivat ensin Taksvärkin johdolla tulevaisuusajatteluun ja menetelmiin, minkä jälkeen he saivat pienryhmissä valita haluamansa tehtävän ja suunnitella työnjakoa. Työpajat pidettiin keväällä molemmilla kouluilla.
Taksvärkki oli seuraamassa Espoon kansainvälisessä koulussa, kun vastuuoppilaat ohjasivat itsenäisesti pajat 5.–6.-luokkalaisille koulun Taksvärkkipäivänä. Vastuuoppilaat olivat pitäneet työpajojen järjestämisestä ja kertoivat, että oppilailla oli “tosi fiksuja ajatuksia”. Yhdessä ryhmässä muutama oppilas oli jopa kiinnostunut lähtemään koulun oppilaskuntaan!
”Tykkäsin työpajasta. Se sai minut ajattelemaan enemmän tulevaisuutta. Haluaisin saman työpajan taas ensi vuonna.”
(“I liked the workshop. It made me have more thought about the future. I would like having this again next year.”)
– Espoon kansainvälisen koulun oppilas
Globaaleja yhteyksiä ja yhteistyötä
Oulun Normaalikoulun oppilaat saivat suoran yhteyden Sambiaan syksyn hybridityöpajoissa. Taksvärkin sambialaisen kumppanijärjestön Barefeet Theatren kanssa suunnitelluissa ja ohjatuissa pajoissa yläkoululaiset ja lukiolaiset saivat tilaisuuden oppia lisää Sambian kontekstista ja pohtivat kriittisesti median roolia eri alueista uutisoidessa.
Yhteistyötä tehtiin myös toisen Taksvärkin kehitysyhteistyön kumppanijärjestön ECCA:n kautta. Lukuvuoden aikana Espoon kansainvälisen koulun vastuuoppilaat jakoivat kokemuksiaan kulttuurin, ympäristön ja tulevaisuuden teemoista nepalilaisen koulun kanssa. Lue lisää yhteistyöstä nepalilaisen koulun kanssa englanninkielisestä uutisesta.
Yhteistapaamisissa kohtaamisia ja uutta tietoa
Maailmankansalaisen koulujen oppilaat saapuivat sankoin joukoin Tampereelle joulukuun yhteistapaamiseen, jossa Challengers-nuorten vaikuttajaryhmä ohjasi heille työpajan liittyen nuorten mielenterveyden ja yhdenvertaisuuden teemoihin. Lue lisää Challengers-nuorten ohjaamasta työpajasta.
Yhteistapaamisessa myös opettajat saivat aikaa ja tilaa pohtia kriittistä globaalikasvatusta käytännön konteksteissa. Oulun Norssin ja steinerkoulun opettajat intoutuivat suunnittelemaan opetusta kuvitteelliselle nuorten vaikuttajaryhmälle, jotka haluavat auttaa huumeidenkäyttäjiä. Opettajat tunnistivat ensin HEADSUP-työkalun kriittistä ajattelua herättäviä teemoja, joita olisi hyvä käsitellä tarkemmin oppilaiden kanssa aiheeseen liittyen ja lähtivät sitten ideoimaan näille teemoille omia oppituntikokonaisuuksia.
Yhteistapaamisessa nuoret pääsivät keskustelemaan yhdessä, jakamaan ja kuuntelemaan erilaisia mielipiteitä. Omien sanojensa mukaan he oppivat yhdenvertaisuudesta, vaikuttamisesta ja ryhmätyöskentelystä. Yhteistapaamisen inspiroimana vastuuoppilaat kertoivat aikovansa jatkossakin pyrkiä vaikuttamaan asioihin ja tuomaan esille ongelmia sekä inspiroida toisia vaikuttamaan.
Kevään yhteistapaamisessa syvennyttiin kenialaisten nuorten kokemuksiin. Oppilaat pilotoivat uudistetun Maailman äänet -työpajan tehtäviä, joissa pohdittiin kriittisesti median antamaa kuvaa eri alueista ja nuorten elämään vaikuttavista haasteista.
Myös opettajat liittyivät mukaan, kun Helinä Rautavaaran museon Helka Saarinen kertoi lisää From Zero to Hero -hankkeesta. Osallistujat pääsivät VR-lasien avulla kuulemaan ja näkemään kenialaisten nuorten elämästä. From Zero to Hero -näyttely on avoinna museon tiloissa kauppakeskus Entressessä Espoossa ainakin 2.2.2025 asti. Näyttely on esteetön ja sinne on vapaa pääsy.
Ennätysmäärä Maailmankansalaisen koulujen vastuuoppilaita on myös mukana Taksvärkin lukuvuoden 2024–2025 kampanjan Kun ei tarvii pelätä materiaaleissa! Voit tutustua täällä nuorten ajatuksiin turvallisuudesta kampanjasivustolla.
Taksvärkin Maailmankansalaisen koulujen verkostossa tuetaan yhteistyökoulujen omaa globaalikasvatusta ja nuorten osallisuutta. Lue lisää toiminnasta täältä: Taksvärkin Maailmankansalaisen koulut.
Teksti Sanni Palomäki
Kuvat Taksvärkki ry