Tällä sivulla kerromme:
- Mitä Taksvärkki-keräys tarkoittaa
- Miten osallistut Taksvärkki-keräykseen
- Miten Taksvärkki tukee nuoria
Mikä on Taksvärkki?
Taksvärkki on tapa antaa tukea nuorille, jotka ovat heikommassa asemassa kuin muut. Suomalainen järjestö Taksvärkki ry järjestää joka vuosi Taksvärkki-keräyksen, jossa kerätään rahaa lasten ja nuorten tukemiseksi.
Taksvärkki-keräys on suunnattu suomalaisille kouluille. Voit osallistua Taksvärkkiin usealla tavalla.
Jokaisella on oikeus hyvään tulevaisuuteen
Tänä lukuvuonna Taksvärkin kampanja on nimeltään Kuka saa toivoa?
Kampanja käsittelee toivoa.
Monet nuoret tuntevat olonsa toivottomaksi, kun he ajattelevat tulevaisuutta.
Suomalaisia ja kenialaisia nuoria huolestuttavat esimerkiksi oma tulevaisuus ja työelämän epävarmuus. Myös koulu ja ihmissuhteet luovat paineita.
Kaikilla nuorilla on oikeus toivoa ja luottaa tulevaisuuteen. Toivon lisäksi tarvitsemme yhteistyötä.
Taksvärkissä nuoret muuttavat maailmaa
Jokaiselle löytyy sopivia vaikuttamisen keinoja. Taksvärkin kampanja kannustaa nuoria kokeilemaan erilaisia vaikuttamisen keinoja. Näin he voivat löytää itselleen sopivan keinon vaikuttaa.
Me Taksvärkissä edistämme nuorten mahdollisuuksia kehittää heidän omia yhteisöjään. On tärkeää, että kaikki nuoret saavat osallistua päätöksentekoon.
Taksvärkki-keräyksen idea on, että suomalaiset nuoret tekevät töitä yhden päivän ajan ja lahjoittavat oman rahapalkkionsa keräykseen. Koululaiset voivat lahjoittaa keräykseen myös rahan, jonka he ovat keränneet omassa tapahtumassa tai koulun kahvilassa.
Maailmassa on paljon ongelmia, jotka ovat kaikille ihmisille yhteisiä.
Syrjintä, kiusaaminen ja epätasa-arvo vaikuttavat nuoriin kaikkialla maailmassa.
Yhdessä voimme ratkaista ongelmat. Kun Suomen nuoret osallistuvat Taksvärkkiin, he toimivat nuorten hyvinvoinnin puolesta.
Taksvärkin työ maailmalla
Nuorten lahjoittamat rahat ovat tärkeitä. Taksvärkki-keräyksen avulla Taksvärkki ry tukee nuoria monen vuoden ajan.
Taksvärkki työskentelee paikallisten järjestöjen kanssa kuudessa maassa: Guatemalassa, Keniassa, Malawissa, Mosambikissa, Nepalissa ja Sierra Leonessa.
Taksvärkin avulla nuoret voivat osallistua koulutuksiin. Nuoret oppivat uusia tietoja ja taitoja. Sen jälkeen nuoret voivat parantaa monia asioita omissa kotikylissään ja kotikaupungeissaan.
Nuorten ryhmät puolustavat oikeuksia, jotka kuuluvat kaikille nuorille.
Jokaisen nuorten ryhmän sääntö on, että ketään ei saa kiusata tai syrjiä.
Nuoret toimivat yhdessä aikuisten ja kotikylien päätöksentekijöiden kanssa.
Tällä tavalla he saavat aikaan muutosta.
Ilmoittaudu Taksvärkki-keräykseen
Koululuokat ja koulut voivat ilmoittautua mukaan Taksvärkki-keräykseen.
Koulu saa itse päättää, milloin koulussa on Taksvärkkipäivä.
Taksvärkki on sinun mahdollisuutesi vaikuttaa asioihin.
Kiitos kun osallistut Taksvärkkiin! Yhdessä teemme paremman ja oikeudenmukaisen maailman.
Yllä olevat linkit vievät sivuille, jotka on kirjoitettu yleiskielellä.
”Vaikuttamista on se, kun keskustelee ystävien ja perheen kanssa itselle tärkeistä asioista. Se on tosi tärkeää. Vaikuttamisen keinoja on tosi monia. Kaikki löytävät oman keinonsa.”
Ella, 16, Suomi
Kuinka sinä vaikutat, kun osallistut Taksvärkki-keräykseen?
Taksvärkki-keräyksen tuotoilla tuemme nuorten vaikuttamista.
Näin Taksvärkki-keräys auttaa nuoria:
15 eurolla
yksi nuori Keniassa saa päivän ajan koulutusta ilmaston kannalta kestävästä pienyrittäjyydestä.
20 eurolla
yksi nuori Mosambikissa osallistuu kolmen päivän koulutukseen.
Koulutus käsittelee vammaisten oikeuksia ja mielen hyvinvoinnin vertaistukea.
90 eurolla
yksi nuortenryhmä Malawissa järjestää kotikylänsä nuorille toimintaa vuoden ajan.
Nuoret järjestävät urheilutapahtumia ja kampanjoita.
He myös jakavat tietoa muille kylän asukkaille.
Eri mahdollisuudet kerätä rahaa Taksvärkkipäivänä
Taksvärkki-keräykseen voit osallistua eri tavoilla:
- Ensimmäinen vaihtoehto:
Etsi kiinnostava työpaikka. Pyydä, että saat tulla sinne töihin yhdeksi päiväksi. Taksvärkkipäivänä voit tehdä työtä melkein missä tahansa. Voit tehdä töitä esimerkiksi kaupassa, kahvilassa, toimistossa, päiväkodissa, radiossa, teatterissa, oman sukulaisen työpaikalla, seurakunnassa tai kotona. Taksvärkkipäivänä voit tehdä töitä esimerkiksi neljän tai kuuden tunnin ajan. Lahjoita oma palkkiosi Taksvärkki-keräykseen. - Toinen vaihtoehto:
Voitte järjestää yhdessä koululla tapahtuman. Myykää lippuja esimerkiksi konserttiin tai järjestäkää myyjäiset. Lahjoittakaa kerätyt rahat Taksvärkki-keräykseen. - Kolmas vaihtoehto:
Onko teillä koulussa oma kahvila tai kioski? Voitte osallistua Taksvärkki-keräykseen niin, että lahjoitatte kahvilan tai kioskin tuottoja.
Taksvärkkipäivänä sinulla on mahdollisuus tutustua sellaiseen työpaikkaan, joka kiinnostaa sinua. Saat hyödyllistä kokemusta ja voit myös tutustua sopivaan kesätyöpaikkaan.
Taksvärkki ry:n keräyslupa
Taksvärkki ry:llä on poliisihallituksen myöntämä rahankeräyslupa. Keräysluvan numero on RA/2021/1029.
Keräyslupa on voimassa koko maassa Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Ahvenanmaan rahankeräysluvan numero on ÅLR 2026/2845.
”Haluaisin luoda muutosta mediaprojektien avulla. Projekteja voi toteuttaa esimerkiksi televisiossa, radiossa ja sosiaalisessa mediassa. Tällä hetkellä kaikki käyttävät sosiaalista mediaa. Siksi minusta on hyvin tärkeää hyödyntää vaikuttamisessa sosiaalista mediaa.”
Kutawila, 18 vuotta, Sambia
Nämä ovat Taksvärkin kehitysyhteistyön tuloksia vuonna 2024
18 400 lasta ja nuorta osallistui Taksvärkin tukemaan toimintaan Guatemalassa, Keniassa, Malawissa, Nepalissa, Sambiassa ja Sierra Leonessa.
3 200 aktiivista nuorta osallistui Taksvärkin kehitysyhteistyöhön. Kehitysyhteistyö on työtä, joka parantaa ihmisten elämänlaatua.
2 900 aikuista osallistui nuorten oikeuksien tukemiseen.