Taksvärkkikeräys selkokielellä

Selkokielen virallinen logo.

Tällä sivulla kerromme:

  • Mitä Taksvärkkikeräys tarkoittaa
  • Miten osallistut Taksvärkkikeräykseen 
  • Miten Taksvärkki tukee nuoria Nepalissa

Mikä on Taksvärkki? 

Taksvärkki on tapa antaa tukea nuorille, jotka ovat heikommassa asemassa kuin muut. Suomalainen järjestö Taksvärkki ry järjestää joka vuosi Taksvärkkikeräyksen, jossa kerätään rahaa lasten ja nuorten tukemiseksi.

Taksvärkkikeräys on suunnattu suomalaisille kouluille. Voit osallistua Taksvärkkiin usealla tavalla.

Taksvärkin uuden kampanjan nimi on Oikeus olla minä. Se tarkoittaa, että jokainen nuori saa olla juuri sellainen kuin hän haluaa olla.

Tänä lukuvuonna Taksvärkin tavoite on saada syrjintä loppumaan. Jokaista nuorta pitää kohdella samalla tavalla. On tärkeää, että nuoret saavat itse päättää, mitä he tekevät tulevaisuudessa.

Taksvärkissä nuoret muuttavat maailmaa

Taksvärkkikeräyksen idea on, että suomalaiset nuoret tekevät töitä yhden päivän ajan ja lahjoittavat oman rahapalkkionsa keräykseen. Koululaiset voivat lahjoittaa keräykseen myös rahan, jonka he ovat keränneet omassa tapahtumassa tai koulun kahvilassa.

Maailmassa on paljon ongelmia, jotka ovat kaikille ihmisille yhteisiä. Syrjintä, kiusaaminen ja epätasa-arvo vaikuttavat nuoriin kaikkialla maailmassa. Epätasa-arvo tarkoittaa sitä, että tyttöjä ja poikia kohdellaan eri tavalla.

Yhdessä voimme ratkaista ongelmat. Kun Suomen nuoret osallistuvat Taksvärkkiin, he toimivat syrjintää vastaan.

Taksvärkin työ Nepalissa

Nuorten lahjoittamat rahat ovat tärkeitä. Taksvärkkikeräyksen avulla Taksvärkki ry tukee nepalilaisia nuoria monen vuoden ajan.

Nepalissa Taksvärkki työskentelee paikallisen järjestön kanssa. Järjestön nimi on ECCA Nepal ja se toimii nuorten ja koulujen kanssa.

Taksvärkin avulla nuoret Nepalissa voivat osallistua koulutuksiin. Nepalilaiset nuoret oppivat uusia tietoja ja taitoja. Sen jälkeen nuoret voivat parantaa monia asioita omissa kotikylissään. Nuoret tekevät yhdessä monia asioita, jotta kiusaaminen ja syrjintä saadaan loppumaan.

Ilmoittaudu Taksvärkkikeräykseen

Koululuokat ja koulut voivat ilmoittautua mukaan Taksvärkkikeräykseen. Koulu saa itse päättää, milloin koulussa on Taksvärkkipäivä.

Taksvärkki on sinun mahdollisuutesi vaikuttaa asioihin.

Kiitos kun osallistut Taksvärkkiin! Yhdessä teemme paremman ja oikeudenmukaisen maailman.

Ilmoittautumislomake sekä opettajan ja työnantajan ohjeet on kirjoitettu yleiskielellä.

”Minun mielestäni on iso ongelma, kun ihmisiä syrjitään sukupuolen perusteella. Me nuoret voimme muuttaa sitä, kuinka ihmiset ajattelevat ja käyttäytyvät.”

Salin, 15 vuotta, Nepal

Lisää tietoa lapsista ja nuorista Nepalissa

Kaikki nuoret eivät pääse kouluun oppimaan. Nepalissa tytöt ja pojat eivät voi vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa yhtä paljon kuin Suomessa. Perinteiset odotukset ja toimintatavat vaikuttavat usein nuorten elämään.

Naisten kuukautiset on aihe, josta nepalilaiset eivät puhu ääneen. Tyttöjen koulunkäynti on usein vaikeaa, koska aiheesta ei puhuta. Myös vammaiset nuoret ja muut vähemmistöt kohtaavat paljon ennakkoluuloja.

Kaikilla pitää olla samat mahdollisuudet. Siksi koululaiset Nepalissa haluavat lopettaa syrjinnän. Nuoret puuttuvat asiaan, kun koulussa ja kotikylässä tapahtuu syrjintää.

Taksvärkki auttaa nepalilaisia nuoria, jotka haluavat puolustaa lasten ja nuorten oikeuksia. Nepalissa nuoret järjestävät tapahtumia ja koulutuksia, joissa kerrotaan, mitä tasa-arvo tarkoittaa. Kun nuoret toimivat yhdessä, he saavat aikaan positiivista muutosta.

Kuinka sinä vaikutat, kun osallistut Taksvärkkikeräykseen?

15 eurolla yksi nuori Nepalissa oppii uusia taitoja, joiden avulla hän voi tehdä omasta koulusta ja kotikylästä kaikille paremman paikan.

15 eurolla neljä tyttöä Nepalissa saa kuukautissiteitä, joita he voivat pestä ja käyttää uudelleen. Kun tytöillä on kuukautissiteitä, heidän ei tarvitse lopettaa koulua kesken.

150 eurolla nuoret Nepalissa tekevät radio-ohjelman. Radiossa puhutaan tasa-arvosta ja lasten oikeuksista.

Eri mahdollisuudet kerätä rahaa Taksvärkkipäivänä

Taksvärkkikeräykseen voit osallistua eri tavoilla:

  • Ensimmäinen vaihtoehto:
    Etsi kiinnostava työpaikka. Pyydä, että saat tulla sinne töihin yhdeksi päiväksi. Taksvärkkipäivänä voit tehdä työtä melkein missä tahansa. Voit tehdä töitä esimerkiksi kaupassa, kahvilassa, toimistossa, päiväkodissa, radiossa, teatterissa, oman sukulaisen työpaikalla, seurakunnassa tai kotona. Taksvärkkipäivänä voit tehdä töitä esimerkiksi neljän tai kuuden tunnin ajan. Lahjoita oma palkkiosi Taksvärkki-keräykseen.
  • Toinen vaihtoehto:
    Voitte järjestää yhdessä koululla tapahtuman. Myykää lippuja esimerkiksi konserttiin tai järjestäkää myyjäiset. Lahjoittakaa kerätyt rahat Taksvärkki-keräykseen.
  • Kolmas vaihtoehto:
    Onko teillä koulussa oma kahvila tai kioski? Voitte osallistua Taksvärkkikeräykseen niin, että lahjoitatte kahvilan tai kioskin tuottoja.

Taksvärkkipäivänä sinulla on mahdollisuus tutustua sellaiseen työpaikkaan, joka kiinnostaa sinua. Saat hyödyllistä kokemusta ja voit myös tutustua sopivaan kesätyöpaikkaan.

”Yhteiskunnassa on ongelmia,
joita meidän pitää muuttaa. Kun me nuoret olemme aktiivisia, me voimme muuttaa asioita.”

Ishika, 15 vuotta, Nepal

Videot on tekstitetty yleiskielellä.

Nämä ovat Taksvärkin tuloksia vuonna 2019

11 453 lasta ja nuorta osallistui Taksvärkin toimintaan Guatemalassa, Keniassa, Malawissa, Nepalissa, Sambiassa ja Sierra Leonessa.

915 koulutusta, joista nuoret saivat uusia taitoja ja tukea toisiltaan.

143 nepalilaisten koululaisten järjestämää tapahtumaa, joissa nuoret oppivat omista oikeuksistaan ja terveydestä.

Presidentti Tarja Halonen on Oikeus olla minä -kampanjan suojelija. Hän on Taksvärkki ry:n kunniajäsen ja vuosina 1985–1988 hän toimi Taksvärkkitoimikunnan puheenjohtajana.

Neljä nepalilaista nuorta keskustelee pöydän ääressä, Taksvärkki kampanjan kuva..
Nepalilaiset nuoret keskustelevat vaikuttamisesta oppilaskuntien tapaamisessa.