Taksvärkki selkokielellä

Selkokielen virallinen logo.
Tällä sivulla kerromme:

  • Mikä Taksvärkki on
  • Mitä Taksvärkki tekee

Taksvärkki

Taksvärkki on kansalaisjärjestö, joka edistää lasten ja nuorten oikeuksia. Haluamme, että lapset ja nuoret voivat vaikuttaa asioihin.

Suomessa Taksvärkin toiminta on globaalikasvatusta. Globaalikasvatuksen tavoite on saada ihmiset tiedostamaan, että asumme kaikki samalla maapallolla. Vaikka saatamme olla kaukana toisistamme, tekomme vaikuttavat asioihin kaikkialla maailmassa.

Taksvärkin toiminnan arvoja ovat oikeudenmukaisuus, yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja toivo. Arvot tarkoittavat periaatteita, joiden mukaan Taksvärkki toimii.

Taksvärkin jäsenet ovat järjestöjä ja ihmisiä. Jäsenjärjestöjä on 9. Ne ovat monenlaisia järjestöjä. Jotkut niistä edustavat opiskelijoita ja palkansaajia. Toiset työskentelevät rauhan tai nuorten parissa.

Taksvärkki tekee kehitysyhteistyötä

Kehitysyhteistyö parantaa ihmisten elämänlaatua. Taksvärkin kehitysyhteistyö alkoi jo vuonna 1967.

Taksvärkki tekee kehitysyhteistyötä seitsemässä maassa. Maat ovat Guatemala, Kenia, Malawi, Mosambik, Nepal, Sambia ja Sierra Leone. 

Taksvärkki tekee kehitysyhteistyötä yhdessä paikallisten kanssa. Yhteistyössä on mukana nuoria ja nuorisojärjestöjä.

Taksvärkin toimintaa rahoittaa Suomen valtio. Kehitysyhteistyön hankkeisiin rahaa tulee myös Taksvärkki-kampanjoista. Kampanjoissa suomalaiset koululaiset keräävät rahaa.

Taksvärkillä on toimintaa myös täällä Suomessa. Pidämme työpajoja Suomen kouluissa. Niissä kannustamme nuoria maailmanlaajuiseen yhteisvastuuseen. Se tarkoittaa sitä, että olemme yhdessä vastuussa esimerkiksi ympäristöstä.

Osallistu Taksvärkin toimintaan!

Voit tulla mukaan Taksvärkin toimintaan. Voit liittyä jäseneksi tai lahjoittaa rahaa. 

Voit myös alkaa vapaaehtoiseksi kouluvierailijaksi. Vapaaehtoiset ohjaavat työpajoja kouluissa. He saavat koulutuksen Taksvärkiltä.

Taksvärkin kautta voit vaikuttaa monella tavalla. Tule mukaan! 

Ylläoleva linkki vie verkkosivulle, joka on kirjoitettu yleiskielellä.