Koulujen toimintakulttuurilla on merkitystä siihen, miten globaalikasvatuksen arvot toteutuvat koulujen opetuksessa ja arjessa. Taksvärkki ry tekee pitkäjänteistä, maksutonta Maailmankansalaisen koulu -yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Tavoitteena on kehittää ja tukea koulujen omaa globaalikasvatusta sekä lisätä oppilaiden ymmärrystä globaaleista kysymyksistä ja kannustaa heitä vastuulliseen maailmankansalaisuuteen. Työ tukee perusopetuksen laaja‐alaisten osaamistavoitteiden toteutusta.
Mihin maailmankansalaisen koulun toiminta perustuu?
Maailmankansalaisen koulu -verkoston toiminta on ollut jo vuosia Taksvärkin ohjelmatyön toimintamuotona kotimaassa. Maailmankansalaisen koulujen toiminnan kautta Taksvärkki osallistuu työhön, jossa suomalaiset koulut ja koulutusjärjestelmät sisällyttävät globaalikasvatusta koulujen ja kasvattajien käytäntöihin. Yhteistyössä koulujen kanssa korostuvat erityisesti Taksvärkin globaalikasvatuksen arvot: sosiaalinen kestävä kehitys, kriittinen ajattelu ja nuorten osallisuus.
Maailmankansalaisen koulujen toiminta pähkinänkuoressa
- Maailmankansalaisen koulu -verkoston tavoitteena on pyrkiä vahvistamaan ja vakiinnuttamaan opetussuunnitelman mukaisia globaalikasvatuksen käytäntöjä koulujen arkeen, toimintakulttuuriin ja opetukseen. Toimintaa suunnitellaan nimenomaan koulun omista lähtökohdista ja tarpeista käsin.
- Maailmankansalaisen koulujen verkosto koostuu enintään 10 koulusta ympäri Suomea, jotka sitoutuvat yhteistyöhön toimintakauden ajaksi. Koulut hakevat itse mukaan verkostoon.
- Maailmankansalaisen koulun toimintakausi on 3–4 lukuvuotta, mutta vaihtelee sekä koulu- että vuosikohtaisesti.
- Toimintakauden aikana Maailmankansalaisen koulussa toimii vastuuopettaja- ja vastuuoppilasryhmät, jotka yhdessä suunnittelevat ja toteuttavat globaalikasvatusta koulussaan, kehittäen koulunsa toimintakulttuuria ja omaa osaamistaan kestävän kehityksen teemoista.
- Taksvärkki ry tarjoaa Maailmankansalaisen koulujen opettajille ja oppilaille globaalikasvatuksellista materiaalia, tukea, työpajoja ja koulutuksia.
- Vastuuopettajille ja -oppilaille Taksvärkki ry järjestää myös verkoston yhteisiä tapaamisia, joissa koulut voivat jakaa ideoitaan, asiantuntemustaan ja kokemuksiaan.
- Yhteistyössä koulut ja Taksvärkki ry toteuttavat seurantaa ja arviointia pohtimalla Maailmankansalaisen koulujen toiminnan tuottamaa muutosta itsessään ja kouluissaan.
Kysy lisää Maailmankansalaisen koulu -toiminnasta!
Hanna Hjerppe
globaalikasvatuksen suunnittelija
puh. 050 512 4171
hanna.hjerppe@taksvarkki.fi
Vaikuttamista, valinnaisaineita ja vapaaehtoistyötä!
Lue linkin uutisesta mitä kaikkea tehtiin Maailmankansalaisen kouluilla lukuvuonna 2023–2024.
Yhteistyö edistää globaalikasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta
Taksvärkki ry:n ja koulujen välisessä yhteistyössä kehitetään kouluille käytäntöjä, jotka tukevat nuorten osallisuutta ja tarjoavat nuorille mahdollisuuden tehdä oman näköistään vaikuttamista kestävän kehityksen edistämiseksi. Toiminnan keskeisenä tavoitteena on, että nuorilla on kouluissa ja yhteisöissä tilaa, jossa nykyisyyttä ja tulevaisuutta voidaan tutkia ja erilaisista tulevaisuuksista voidaan keskustella avoimesti. Lue täältä, miten globaalikasvatuksen valinnaisaine sai oululaiset nuoret pohtimaan vaikuttamista.
Toiminnassa pohditaan yhdessä muun muassa maailmasta kerrottuja narratiiveja ja haastetaan jokaiselle sopivalla toiminnan tasolla valtarakenteita yhdenvertaisemman tulevaisuuden rakentamiseksi. Ulkopuolisten asiantuntijoiden ja verkoston yhteistyön avulla mukana olevat koulut edistävät globaalikasvatuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä omassa koulussaan että laajemmin yhteiskunnassa.
Kiinnostuitko hakemisesta Maailmankansalaisen kouluksi? Hae mukaan toimintaan!
Taksvärkki ry:n Maailmankansalaisen koulut lukuvuonna 2024–2025
Espoon kansainvälinen koulu, Espoo
Saunalahden koulu, Espoo
Oulun normaalikoulu, Oulu
Oulun steinerkoulu, Oulu
Pohjois-Haagan yhteiskoulu, Helsinki
Pohjoispuiston koulu, Hyvinkää
Ajatuksia Maailmankansalaisen koulusta
”Parasta oli yhdessä tärkeiden asioiden esille tuominen ja niiden miettiminen. Ja sitä kautta tietty tutustuminen muihin nuoriin eri puolelta maailmaa.”
– Oppilaan palaute
”Opin siitä, että nuoret voi tehdä paljon juttuja ja että meillä on mahdollisuus muuttaa joitain asioita.”
– Oppilaan palaute
“Yhdenvertaisuuden toteuttaminen on nykyaikana suuri haaste ja Taksvärkin toiminta auttaa saamaan tietoa ja pääsemään askel askeleelta enemmän kohti yhdenvertaisuutta.” – Opettajan palaute
”Kouluverkoston yhteistyö ja kokemuksen vaihto Suomen oppilaitosten välillä on ollut myös opettajille erityisen tärkeää, sillä on päässyt jakamaan ideoita ja kokemuksia ja sitä kautta saanut toinen toiselta tukea globaalikasvatuksen toteuttamiseen ja oppilaiden ohjaamiseen.”
– Opettajan palaute
”Koko ajan on tuki, että jos tarvitsette jotain, niin kysykää vain. On ollut sellainen tunne, ettemme ole yksin täällä työskentelemässä näiden teemojen kanssa, vaan muut tekevät samaa. Se lisää motivaatiota. Ollaan osa isompaa kokonaisuutta. “ – Opettajan palaute