Kriittisen ajattelun merkitys on viime vuosina korostunut maailmantilanteen vuoksi. Pandemiasta, ilmastonmuutoksesta ja sodista on ollut saatavilla hyvin monenlaista informaatiota, ja jokaisen vastuulla on erottaa luotettava informaatio epäluotettavasta.
Informaation ja sen lähteiden kriittinen arviointi ovat tärkeitä kriittisen ajattelun taitoja, mutta näitä taitoja on monia muitakin kuten tiedonhaku- ja argumentointitaidot. Kriittisen ajattelun taitoja on mahdollista opettaa ja oppia, ja niistä on hyötyä monessa asiassa. Yksi niistä on yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja vaikuttamistaidot, joita Taksvärkin uusi Olet vaikuttava! -menetelmäopas käsittelee.
Tarkastelen tässä artikkelissa, mihin vaikuttaja tarvitsee kriittisen ajattelun taitoja. Lisäksi annan esimerkkejä siitä, miten vaikuttamisoppaan harjoituksia voidaan käyttää näiden taitojen kehittämisessä.
Kriittinen ajattelu auttaa informaatiotulvassa
Kriittisen ajattelun taidot ovat tarpeen jo vaikuttamisen kohdetta miettiessä. Tässä vaiheessa tarvitaan hyviä tiedonhakutaitoja, sillä ongelman valitseminen ja sen ratkaisuvaihtoehtojen kartoittaminen edellyttävät laajaa tietoa ongelmasta ja sen syistä. Informaatiota on saatavilla kuitenkin hyvin paljon ja monenlaisista eri lähteistä.
Informaatiotulvan keskellä on osattava arvioida, mikä informaatio on luotettavaa ja mikä ei. Tämä ei ole kenellekään helppoa, mutta kriittisen ajattelun taidot auttavat arviointiprosessissa. Kriittinen ajattelija tarkastelee informaation lähteitä kriittisesti ja tarvittaessa tarkistaa tiedon muista lähteistä.
Nuorten keskuudessa tekoälystä on tullut suosittu apuväline tiedon hankinnassa. Olet vaikuttava! -oppaassa on osio Tehokasta tiedonkeruuta – onko tekoälystä avuksi vaikuttamistyössä?, jossa käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia vaikuttajalle. Viheliäisten ongelmien ja niiden juurisyiden ymmärtäminen on monimutkaista, ja tekoälyä on mahdollista käyttää tukena tässä. Osiossa korostetaan kuitenkin sitä, että tekoälyä hyödyntäessä on muistettava lähdekritiikki ja informaation tarkistaminen muista lähteistä.
Juurisyiden tunnistaminen monipuolistaa ongelman tarkastelua
Vaikuttajan on tärkeää osata tarkastella ongelmaa monesta eri näkökulmasta. Aiheeseen voi liittyä omia ennakkoluuloja ja -käsityksiä, jotka voivat olla esteenä mahdollisimman monipuolisen käsityksen muodostamiselle. Näiden tunnistaminen ja haastaminen ovat tärkeitä lähtökohtia vaikuttamiselle. Ongelman tarkastelu monesta eri näkökulmasta on hyödyksi, kun pohditaan, mitä ongelmalle voitaisiin tehdä.
Olet vaikuttava! -oppaassa on useita harjoituksia, joissa tarkastellaan ongelmien juurisyitä. Ongelman juurisyiden tunnistaminen saa näkemään ongelman monipuolisemmin ja huomaamaan, miten esimerkiksi arvot ja normit vaikuttavat ongelman syntymiseen. Tästä on hyötyä yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa, koska juurisyihin vaikuttaminen on tehokkaampaa kuin pintapuolisiin syihin.
Juurisyiden jäävuori –harjoituksessa oppilaat valitsevat jonkin ongelman ja alkavat miettiä, minkälaisia juurisyitä ongelman taustalla on. Esimerkiksi yhtenä kiusaamisen taustalla olevana syynä voidaan huomata olevan eri ihmisryhmiin kohdistuvat ennakkoluulot ja stereotypiat. Keinona vähentää kiusaamista voi siis olla näiden tunnistaminen ja haastaminen sekä tiedon lisääminen.
Vaikuttaja vakuuttaa argumentointitaidoillaan
Muutosta ei tapahdu, jos vain yksi ihminen on vakuuttunut ongelman vakavuudesta ja muutoksen tärkeydestä. Tämän vuoksi yhteiskunnallinen vaikuttaminen edellyttää kykyä vakuuttaa muut ihmiset siitä, että asiaan tarvitaan muutosta. Muiden ihmisten vakuuttamiseen tarvitaan hyviä argumentointitaitoja eli taitoa perustella oma näkemys vakuuttavasti ja uskottavasti.
Olet vaikuttava! -oppaassa on useita harjoituksia, jotka parantavat argumentointitaitoja. Esimerkiksi Mielipidejanassa oppilaita pyydetään perustelemaan oma näkemyksensä eli käyttämään argumentointitaitoja. Vakuuttavaa ja vaikuttavaa – miten voimme viestiä tavoitteistamme? -harjoituksessa mietitään, miten oman vaikuttamisviestin voisi muotoilla. Harjoituksessa opetellaan vaikuttamisviestin muotoilemista selkeästi ja eri kohdeyleisöille, mikä kehittää oppilaiden argumentointitaitoja.
Kriittisen ajattelun taidot tulevat käyttöön vaikuttamisprosessin eri vaiheissa ja ovat tärkeä osa vaikuttamistaitoja. Ne auttavat vaikuttamisen kohteen valinnassa, ongelman syvällisemmässä ymmärtämisessä sekä omien näkemysten perustelussa muille. Ilman kriittisen ajattelun taitoja vaikuttaja ei vaikuta.
Muista myös Taksvärkin globaalikasvatuksen maksuttomat työpajat! Kaikissa työpajoissa nuoret harjoittelevat kriittisen ajattelun taitoja osaavan globaalikasvatuksen kouluttajan ohjauksessa.
Lisää tietoa aiheesta
Taksvärkin Olet vaikuttava! -opas esittelyssä.
Opinvoimala-sivuston teksti kriittisestä ajattelusta.
Blogi Helsingin yliopiston sivuilla: Korkeakouluopiskelijoiden kriittisen ajattelun kehittäminen.
Teksti: Minna Laukkanen, Taksvärkin Turun aluekoordinaattori
Kuva: Kuvituskuva Olet vaikuttava! -oppaasta