Viime vuosi oli Taksvärkin uuden nelivuotisen ohjelmakauden ensimmäinen toimintavuosi. Tuimme kumppanijärjestöjemme hankkeita Guatemalassa, Keniassa, Malawissa, Nepalissa, Sambiassa ja Sierra Leonessa. Suomessa toimintaan kuuluivat Taksvärkki-keräys, globaalikasvatustyöpajat kouluissa, Maailmankansalaisen koulu -toiminta, Lukuralli ja nuorten vaikuttamisryhmä Challengers.
Taksvärkki ry:n kehitysyhteistyöohjelma 2022–2025 edistää nuorten merkityksellistä osallisuutta kestävässä kehityksessä. Vuosi 2022 oli uuden ohjelmakauden ensimmäinen tulosvuosi, jolloin tuettiin nuorten oikeuksia, nuorten yhteiskunnallista osallistumista ja aktiivista kansalaisuutta ohjelmamaissa ja Suomessa.
Vuonna 2022 Taksvärkki tuki paikallisten kansalaisjärjestöjen nuorisotyötä Guatemalassa, Keniassa, Malawissa, Nepalissa, Sambiassa ja Sierra Leonessa. Lisäksi aloitettiin uuden hankkeen valmistelu Mosambikissa.
Taksvärkin työn kehittämiskohteisiin kuuluivat vammaisinkluusion osaamisen syventäminen ja ohjelmatason seurannan, arvioinnin ja oppimisen sekä riskienhallinnan vakiinnuttaminen Taksvärkin ja sen kumppaneiden työssä. Taksvärkin työ vammaisinkluusion edistämiseksi huomioitiin joulukuussa Vammaiskumppanuuden myöntämällä Vammaiset ja kehitys -palkinnolla.
Kehitysyhteistyöohjelman lukuja
Aktiivinuorten toteuttamat vertaiskoulutukset, tapahtumat ja vaikuttamistyö lisäsivät muiden nuorten tietoja ja toimintavalmiuksia nuorten oikeuksien edistämiseen. Aktiivinuorten toiminnan tavoittaneita nuoria oli yhteensä 16 510. Nämä henkilöt tavoitettiin yleisötilaisuuksien ja tapahtumien kautta. Näkyvyyttä saatiin myös radion, television ja sosiaalisen median kautta.
Nuoret järjestivät muille nuorille 1343 vertaiskoulutusta tai tapahtumaa vuonna 2022. Koulutusten teemoja olivat mm. tyttöjen, vammaisten ja nuorten oikeudet, seksuaalioikeudet, johtajuus ja vaikuttamistaidot. Lisäksi nuoret järjestivät yhteisöille suunnattuja kampanjoita tai muita aktiviteetteja yhteensä 247.
Esimerkkejä tuloksista Taksvärkin yhteistyömaista
Taksvärkin hankeympäristöissä saatiin aikaan monen tasoisia muutoksia, jotka veivät eteenpäin yhteisöjen asenneilmapiirin ja toimintamallien positiivista kehitystä.
”Nuortenryhmät ovat tehneet selvityksiä ja pohtineet yhteisöissä kohdattuja, nuorten hyvinvointiin liittyviä epäkohtia, joiden perusteella he ovat tehneet aloitteita kuntapäättäjille tai yhteisökomiteoille”, kertoo Taksvärkin ohjelmasuunnittelija Veera Blomster.
Esimerkiksi Guatemalassa nuortenryhmän edustajat ovat osallistuneet kunnan nuorisotyön ohjelmaa valmistelevaan työryhmään sekä tehneet erilaisia aloitteita paikallispäättäjille ja oppilaitosten johtajille. Yksi läpi mennyt nuorten aloite oli järjestää ympäristökasvatusta ja puidenistutuskampanjoita yhdeksässä paikallisessa oppilaitoksessa. Nuoret itse valmistelivat kouluissa järjestettävät ympäristökasvatustyöpajat, ja kunta kustansi työpajojen yhteydessä istutetut puuntaimet.
Keniassa monet kadulla asuvat ja työskentelevät nuoret ovat vähentäneet tai lopettaneet huumeiden käytön. Usean alueen turvallisuus on parantunut nuorten sosiaalisen muutoksen kautta. Vammaisia nuoria on rekisteröitynyt viranomaisille ja he ovat päässeet tuen piiriin. Nuoret ovat neuvotelleet ilmaisen pääsyn terveyspalveluihin ja yhä useampi nuori on saanut itselleen virallisen henkilöllisyystodistuksen.
Malawissa teiniäidit ovat jatkaneet opiskelua synnytyksen jälkeen. Useat koulupudokkaat, kuten puretuista lapsiavioliitoista lähteneet tytöt palasivat kouluun. Myös vammaisia nuoria on palannut kouluun. Vammaiset nuoret ovat aloittaneet maanviljelyn elättääkseen itsensä ja perheensä. Seksuaali- ja lisääntymisterveyspalveluiden saavutettavuus nuorille on parantunut, kun asenteiden muutoksen myötä he ovat rohkaistuneet käyttämään kiertävien klinikoiden palveluita.
Nepalissa nuoret kampanjoivat mm. kuukautisterveydestä ja lapsiavioliittoja vastaan. Yhden hankekoulun oppilaskunta organisoi yhteistyössä poliisin kanssa kampanjan sukupuolistunutta väkivaltaa vastaan, tiedottaen tuesta ja palveluista väkivallan uhreille. Hankekoulujen oppilaskunnat ja opettajat koordinoivat paikallisten terveysviranomaisten ja terveysalan järjestöjen kanssa kouluille erilaisia terveysneuvontateemapäiviä ja terveystarkastuksia.
Sierra Leonessa nuoret kampanjoivat järjestäytyneesti yhteisöissään ja naapurikylissä myös tyttöjen ja nuorten naisten oikeuksien puolesta, teiniraskauksia, lapsiavioliittoja, sukupuolistunutta väkivaltaa ja silpomista vastaan. He järjestivät yhteisötapaamisia, teatteriesityksiä, radio-ohjelmia sekä puhuivat rohkeasti teini-ikäisten vanhemmille kannustaen heitä puhumaan näistä aiheista avoimesti lastensa kanssa. Nuoret saivat tästä vanhemmilta rohkaisevaa palautetta, sillä he kokivat aiheet tärkeiksi ja oppineensa uuden tavan ajatella ja käsitellä niitä vaikenemisen sijaan.
Sambiassa kampanjoitiin katuteatterin keinoin vammaisten kokemaa syrjintää vastaan sekä vammaisten lasten oikeudesta koulutukseen. Vammaiset nuoret olivat esityksissä ja tiedottamisessa keskeisessä roolissa jakamassa kokemuksiaan yhteisöille, mikä oli heille voimaannuttava kokemus.
Globaalikasvatuksen tuloksia
Taksvärkin globaalikasvatuksen tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuuden, nuorten perusoikeuksien ja kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista. Taksvärkin globaalikasvatuksessa keskeistä on kriittinen ajattelu ja valtarakenteiden tarkastelu sekä nuorten osallisuus ja vaikuttaminen aktiivisina maailmankansalaisina.
Globaalikasvatustoimintaa oli vuonna 2022 monipuolisesti eri puolilla Suomea. Työpajoja ohjattiin yhteensä 102 ja niihin osallistui 1900 lasta ja nuorta. Vapaaehtoisia kouluvierailijoita oli 27.
Työpajojen teemoja olivat yhdenvertaisuus ja vammaisten oikeudet, lapsen oikeudet, nuorten vaikuttaminen ja kriittinen mediakasvatus. Tilattavia työpajoja olivat Yhdenvertaisuus – puutu vammaisten syrjintään! -työpaja, Lapsen oikeudet -työpaja, Maailman äänet -työpaja ja Vaikuttajat -työpaja. Uudistetusta, lapsen oikeuksia käsittelevästä Oikeesti!-oppaasta julkaistiin sekä painettu että verkkoversio.
Maailmankansalaisen koulu -toimintaan osallistui viime vuonna viisi koulua. Koulut toteuttivat lukuvuoden aikana koulukohtaisia globaalikasvatuksen suunnitelmia, jotka sisälsivät oppilaiden toteuttamia projekteja. Taksvärkki tarjosi vuoden aikana Maailmankansalaisen kouluille yhteisten tapaamisten lisäksi työpajoja, koulutuksia, materiaalia sekä neuvontaa.
Koulut osallistuivat Taksvärkki-kampanjaan keräyksen ja työpajojen kautta. Lukuvuoden 2021–2022 Mikä sua estää? -kampanjassa nuoret vammaiset ja vammattomat vaikuttajat Nepalista, Malawista, Sambiasta ja Suomesta kertoivat mielipiteensä vaikuttamisesta ja osallistumisen esteistä ja kannustivat nuoria puuttumaan vammaisten kohtaamaan syrjintään.
Lukuvuoden 2022–2023 Mitä välii? -kampanjassa nuoret Guatemalasta, Sambiasta, Nepalista ja Suomesta kertoivat ajatuksiaan vaikuttamisesta. Kampanja kannusti kokeilemaan ja löytämään omannäköisiä keinoja vaikuttaa itselle tärkeisiin asioihin.
Nuorten osallisuutta ja vaikuttamistaitoja edistettiin 13–18-vuotiaiden nuorten vapaa-ajan Challengers-vaikuttamisryhmässä, jossa nuoret suunnittelivat ja toteuttivat kaksi erilaista vaikuttamisprojektia. Keväällä muuttoliiketeemaa käsiteltiin taidevaikuttamisen keinoin. Syksyllä 2022 Challengers-ryhmä suunnitteli ja toteutti eläinten oikeuksia edistävän vaikuttamistapahtuman Tampereella.
Ulkoministeriön tukeman ohjelman kokonaiskulut vuonna 2022 olivat yhteensä 802 619 euroa. Ohjelmatuen lisäksi saimme ulkopuolista rahoitusta mm. Oskar Öflundin säätiöltä, Opetus- ja kulttuuriministeriöltä, EU-tukea Opetushallitukselta sekä Fingon Powerbank-hankerahoitusta.
Lue lisää: Tulosraportti 2022