Toukokuun lopussa Nepalissa kokoontui 150 oppilaskuntien ja koulujen luontokerhojen edustajaa oppimaan kestävästä kehityksestä.
Taksvärkin nepalilaisen kumppanin ECCA:n (Environmental Camps for Conservation Awareness) viides kansallinen oppilaskuntien konferenssin (ECCA 5th National Conference of School Clubs) aiheena oli tällä kertaa kestävä kehitys sekä koulutus ja tulevaisuus. Yläkouluille suunnattu konferenssi laajeni kansainväliseksi, kun mukaan saatiin osallistujia myös Taiwanista ja Thaimaasta sekä Suomesta Taksvärkin edustajat.
Juhlallisen avajaisseremonian jälkeen ensimmäisen päivän ohjelmaan kuului mm. Suomen Kathmandun suurlähetystön opetussektorin erityisasiantuntija Tuovi Leppäsen vetämä työpaja yhdenvertaisuudesta ja vammaisinkluusiosta koulumaailmassa. Työpajan aikana oppilaat pohtivat miten voisivat omissa kouluissaan tukea yhdenvertaisuutta käytännössä. Esteettömyyden lisäksi esille nousi monia asenteisiin ja kannustamiseen liittyviä ideoita. ”Jokainen on hyvä jossakin”, kiteyttivät Amityn koulun oppilaat.
Tulevaisuusajattelu nosti keskusteluun toiveita ja huolia
Taksvärkin globaalikasvatuksen suunnittelija Sanni Palomäki ohjasi tulevaisuusajattelua soveltavan työpajan Think About the Future (Ajattele tulevaisuutta). Työpaja johdatti nuoret pohtimaan erilaisia toivottuja ja todennäköisiä tulevaisuuksia.
Työpajaan osallistui nuoria, jotka olivat kotoisin eri puolilta Nepalia. Vaikka suurin osa nuorista suhtautui tulevaisuuteen positiivisesti, nuoret kokivat myös epävarmuutta. Huolta herättivät esimerkiksi ympäristöongelmat, työllistymisvaikeudet, korruptio, sosiaalinen media ja näihin huoliin liittyvät mielen hyvinvoinnin ongelmat.
Nuoret pitivät työskentelytavasta, oppivat uutta Sannilta ja toisiltaan, ja suurin osa koki voivansa ilmasta ajatuksensa työpajan aikana. Työpajassa nuoret kokivat myös oivalluksia siitä, että heillä on mahdollisuuksia vaikuttaa tulevaisuuteen.
Kestävä kehitys on myös ympäristön suojelua
ECCA:n toiminnanjohtaja Yogendra Chitrakarin ohjaamassa työpajassa pohdittiin luonnon- ja kulttuuriperintöjen merkitystä ja ideoitiin koululaisten mahdollisuuksia suojella perintökohteita. Näistä saatiin käytännön tuntumaa myös konferenssin retkipäivänä tutustumalla Godawarin elävään laboratorioon sekä UNESCOn maailmanperintökohteeseen Bhaktapurissa.
Konferenssin aikana oppilaskuntien nuoret myös esittelivät saavutuksiaan ja ideoitaan erityisesti ympäristön suojelemisen saralla videoiden, piirustusten ja jopa pienoismallien avulla. Näistä parhaat palkittiin juhlallisin menoin.
Koulut edistävät kestävää kehitystä
Viimeisenä päivänä koottiin nelipäiväisen ohjelman opit yhteen ja jokainen koulu sai laatia oman suunnitelmansa kestävän kehityksen edistämiseksi. Näistä koottiin konferenssin osallistujien yhteinen julistus:
- Yhdistämme tiedettä, teknologiaa ja matematiikka sekä tunneälyä koulujen opetuksessa ja oppimisessa.
- Hyödynnämme paikallisen kulttuuriperinnön säilyttämistä ja paikallistuntemusta täysimääräisesti ympäristön- ja luonnonsuojelussa.
- Pyrimme luomaan osallistavan ja vammaisystävällisen kouluympäristön.
- Edistämme koulujen turvallista juomavettä koskevaa ohjelmaa sekä jätehuolto-ohjelmaa kaatopaikoille menevän jätteen määrän vähentämiseksi.
- Tuemme koulujen oppilaskuntia ja kerhoja myönteisen oppimisympäristön luomiseksi.
Konferenssin ohjelma kattoi kaikki kestävän kehityksen osa-alueet: ekologisen, sosiaalisen, kulttuurisen ja taloudellisen. Erinomaiset osallistavat työpajat herättivät keskustelua ja antoivat uusia ajatuksia niin oppilaille kuin opettajillekin. Monelle oppilaalle tämä oli ensimmäinen kerta, kun he matkustivat pääkaupunkiin asti. Englannin puhuminen kansainvälisten vieraiden kanssa oli myös jännittävää. Konferenssi jäi varmasti kaikkien mieleen ikimuistoisena tapahtumana. Kun lopuksi kysyin, oliko kivaa ja saitteko uusia ystäviä, kysymystä ei enää tarvinnut enää edes kääntää ja vastaus oli selvä: Yes!
Kuvat: ECCA Nepal ja Auli Starck