Hållbar utveckling och framtidstänkande inspirerade skolbarn på en konferens i Nepal

I slutet av maj samlades 150 representanter för elevkårer och skolors naturklubbar i Nepal för att lära sig om hållbar utveckling.

Den här gången var ämnet för ECCA:s (Environmental Camps for Conservation Awareness) femte nationella konferensen för elevkårer (ECCA 5th National Conference of School Clubs) hållbar utveckling, utbildning och framtiden. Konferensen riktad till mellanstadieskolor blev internationell, då deltagare från Taiwan och Thailand samt representanter för Dagsverke i Finland också medverkade.

Över 160 personer står ute på altanen i en tät grupp och tittar upp. De flesta av dem är ungdomar och skolbarn. Nästan alla har en mörkgrön t-shirt på sig. En stor banderoll ligger utslagen på marken i förgrunden. Bannern har organisationernas logotyper och en text där det står ECCA:s femte nationella konferens för elevkårer på engelska.

Efter den festliga öppningsceremonin ingick bland annat en workshop om likaberättigande och funktionsvarierades inkludering i skolvärlden i första dagens program. Workshoppen leddes av Tuovi Leppänen, som verkar som specialexpert inom utbildningssektorn vid Finlands ambassad i Katmandu. Under workshoppen funderade eleverna på hur de skulle kunna stödja likaberättigande i praktiken i sina egna skolor. Förutom tillgänglighet diskuterades idéer relaterade till attityder och uppmuntran. ”Alla är bra på något”, sammanfattade eleverna på Amity school.

9 ungdomar sitter vid borden. En ung person har ställt sig upp och pratar i mikrofonen.

Framtidstänkande lyfte fram både förhoppningar och oro

Dagsverkes utbildare i global fostran Sanni Palomäki ledde workshoppenen Think About the Future, som utnyttjade framtidstänkande som en metod. Workshoppen styrde ungdomarna mot att fundera kring olika önskade och sannolika framtidsscenarier.

15 ungdomar sitter vid borden. Alla har räckt upp ena handen och visar ett grönt papper. Några gula och röda lappar syns på borden.

Ungdomar från olika delar av Nepal deltog i workshoppen. Även om majoriteten av ungdomarna hade en positiv inställning till framtiden, upplevde de även osäkerhet. Till exempel väckte miljöproblem, anställningssvårigheter, korruption, sociala medier och psykiskt hälsa relaterade till dessa problem oro.

De unga uppskattade arbetsmetoden, lärde sig nya saker av Sanni och varandra och de flesta kände att de kunde uttrycka sina tankar under workshoppen. I workshoppen insåg ungdomarna också att de har möjligheter att påverka framtiden.

En brunhårig kvinna ler och tittar mot kameran. Hon har på sig ett halsband med ett namnkort och håller i en anteckningsbok. I bakgrunden finns en whiteboardtavla på vilken Tänk på framtiden! är projicerade på engelska. Dagsverkes workshop på ECCA:s elevkårskonferens 2024.

Hållbar utveckling är också miljöskydd

I workshoppen ledd av ECCA:s verksamhetsledare Yogendra Chitrakar diskuterades betydelsen av natur- och kulturarv och deltagarna fick fundera på möjligheter för hur skolbarn kan skydda dessa. Under konferensens utflyktsdag fick deltagarna även bekanta sig med dessa i praktiken, genom att besöka Godawaris levande laboratorium och UNESCO:s världsarv i Bhaktapur.

Ett 20-tal ungdomar och några vuxna står på ett litet torg i stadens historiska centrum. Bostadshus i tegel och ett tempel syns i bakgrunden. Små lerkrukor har lagts ut på marken för att torka.

Under konferensen presenterade eleverna i elevkårerna sina tidigare projekt och vad de har för idéer för framtiden, särskilt inom miljöskydd, med hjälp av videor, ritningar och till och med miniatyrmodeller. De bästa av dessa belönades under festliga omständigheter.

Skolor främjar hållbar utveckling

Den sista dagen samlades lärdomarna från det fyra dagar långa programmet och varje skola kunde utarbeta sin egen plan för att främja hållbar utveckling. Av dessa sammanställdes en gemensam deklaration från konferensdeltagarna.

Tre pojkar klädda i svarta kostymer och vita skjortor uppträder. En talar i en mikrofon han håller i handen. I bakgrunden finns ballonger och en stor banderoll med orden ECCA:s femte nationella konferens för elevkårer på engelska.

Konferensprogrammet täckte alla aspekter av hållbar utveckling: ekologisk, social, kulturell och ekonomisk. De utmärkta och aktiverande workshopparna väckte diskussioner och gav nya idéer till såväl eleverna som lärarna. För många elever var det första gången de reste hela vägen till huvudstaden. Att prata engelska med de internationella gästerna var också spännande. Konferensen var säkerligen en minnesvärd upplevelse för alla som deltog. När jag slutligen frågade om det var roligt och ifall eleverna fått nya vänner behövde frågan inte ens översättas och svaret var tydligt: ​​Yes!

15 ungdomar sitter på stolar bakom borden. En av tjejerna på första raden tittar mot kameran och ler. Ett par unga har telefoner i händerna, några har keps.

Foton: ECCA Nepal och Auli Starck