”En ajattele vain omalla tavalla, vaan opin ymmärtämään muidenkin näkökulmia.”
-Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
Taksvärkki tekee pitkäjänteistä, maksutonta Maailmankansalaisen koulu -yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Tavoitteena on kehittää ja tukea koulujen omaa globaalikasvatusta sekä lisätä oppilaiden ymmärrystä globaaleista kysymyksistä ja kannustaa heitä vastuulliseen maailmankansalaisuuteen. Yhteistyössä jatkoi vuonna 2024 kuusi suomalaista koulua. Kaikkien koulujen vastuuoppilasryhmien oppilaat ovat yläkoululaisia. Toiminnassa 60 oppilasta ja 10 opettajaa osallistui pitkäjänteiseen globaalikasvatuksen kehittämistyöhön.
Uusi lukuvuosi on jo hyvässä vauhdissa, mutta palataan vielä hetkeksi viime lukuvuoden saavutuksiin. Mitä teimme yhdessä Maailmankansalaisen koulujen kanssa? Yhteistyökouluillamme toteutettiin muun muassa globaalikasvatukseen liittyviä työpajoja, kursseja, yhteistyöprojekteja ja vapaaehtoistyötä.
Tähän juttuun on koottu muutamia esimerkkejä toiminnasta. Esimerkkien lisäksi kouluissa on tehty paljon muutakin globaalikasvatuksellista toimintaa itsenäisesti ja muiden yhteistyötahojen kanssa, Taksvärkin ollessa jatkuvasti taustatukena. On ollut Unesco-viikkoa, YK:n rauhanpäivää, Vihreä lippu -toimintaa, Erasmus-hankkeita, teemamessuja eri toimijoiden kanssa jne!

Oppilaat saivat lisää tietoja ja taitoja
Maailmankansalaisen koulu –toiminnan yhtenä tavoitteena on Kestävän kehityksen tavoitteiden alatavoitteen 4.7. mukaisesti, että kaikki oppijat saavat kestävän kehityksen edistämiseen tarvittavat tiedot ja taidot. Tänäkin lukuvuonna oppilaille järjestettiin Taksvärkin toimesta kouluilla toiminnallisia työpajoja eri teemoista. Erään koulun opettajan mukaan turvallisuuden tunnetta käsittelevä työpajakokonaisuus herätti pajan jälkeen käytävillä ajatuksia ja keskustelua yläkoululaisten keskuudessa turvallisuuden tunteesta koulussa ja vapaa-ajalla.
Kouluissa järjestettiin työpajojen lisäksi eri tavoin oppilaille tilaisuuksia kuulla aiheesta ja toimia globaalikasvatuksen teemojen parissa. Osassa kouluista toimintaa toteutettiin valinnaisen kurssin muodossa, toisissa teemaan pureuduttiin kerhotoiminnan parissa. Oppilaat tapasivat myös Taksvärkin vapaaehtoisia ja työntekijöitä sekä pääsivät keskustelemaan heidän kanssaan globaalikasvatuksen teemoista ja kestävän tulevaisuuden edistämisestä.
”Mielestäni olen oppinut monia erilaisia taitoja, ja tämä on auttanut minua olemaan ennakkoluuloton ja kokeilemaan uusia asioita.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
”Olen alkanut kiinnostumaan enemmän MKK-toimintaan liittyvistä asioista.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
Oppilaiden ajatuksia kuultiin
Maailmankansalaisen kouluissa tavoitteena on myös kuulla nuoria aidosti: mitä nuoret ovat mieltä ja miten he haluavat vaikuttaa asioihin. Useammassa koulussa toteutettiin lukuvuoden aikana kysely koulun oppilaille. Eräässä koulussa kyselyn teemana oli esimerkiksi moninaisuuden vahvuuksien löytäminen kouluyhteisössä ja oppilaiden mielipiteet siitä, kuinka he haluavat tai eivät halua tuoda omaa kulttuuritaustaansa esiin kouluyhteisössä. Toisessa koulussa oppilaille teetettiin hyvinvointikysely, jossa oli vahvasti esillä turvallisuuden tunteen teemat.
Oppilaat pääsivät myös jakamaan asiantuntijuuttaan Taksvärkille nuorten näkökulmista. Eräässä koulussa järjestettiin Taksvärkkipäivänä oppilaille mahdollisuus tulla päivän ajaksi vapaaehtoistöihin koululle. Koululla oppilaat pilotoivat Taksvärkin tulevia oppimateriaaleja ja kertoivat mielipiteensä harjoitusten toimivuudesta. Osa oppilaista osallistui myös Taksvärkin lukuvuoden 2025–2026 kampanjan toteuttamiseen kertomalla ajatuksiaan nuorten mielen hyvinvoinnista.
”Olen nähnyt vastuuoppilaiden muuttuvan puheliaammiksi ja itsevarmemmiksi, ja minusta tuntuu, että olen nyt paljon parempi johtamistaidoissa.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
”Olen avoimempi ja uskaltavaisempi.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
Oppilaat saivat olla aktiivisia toimijoita
Pelkkä tietojen ja taitojen tankkaaminen ei ole pysyvien tulosten saavuttamisen näkökulmasta tehokkainta, on saatava myös mahdollisuus toimia ja kokea voivansa vaikuttaa asioihin. Eräässä koulussa Maailmankansalaisen koulu –toimintaa toteutetaan vapaaehtoistyön kerhon kautta. Oppilaat toimivat auttamalla omassa yhteisössään ja näkevät pienten tekojen kautta muutosta. Toisessa koulussa jatkettiin myös nuorten yhteisöön sitouttamiseen pohjautuvaa toimintaa, jossa nuoret keskustelevat kestävän kehityksen teemoista ja luovat ehdotuksia kestävän kehityksen parantamiseksi työelämään tutustumisjaksojensa työpaikoilla.
Maailmankansalaisen koulujen vastuuoppilaat ovat myös toteuttaneet lukuvuoden aikana peer to peer -työpajatoimintaa, jossa vastuuoppilaat järjestävät tilaisuuksia ja työpajoja vertaisilleen tai nuoremmille oppilaille. Vastuuoppilaat ovat muun muassa järjestäneet jätteiden ja saasteiden globaaliin jakautumiseen liittyvän tilaisuuden huoltajille ja koulun oppilaille sekä turvallisuuden tunteeseen liittyviä työpajoja. Turvallisuuden tunteeseen liittyvissä työpajoissa vastuuoppilaat ohjasivat työpajoja täysin itsenäisesti sekä oman koulunsa nuorille oppilaille että toisen koulun oppilaille. Toiminta lähenteli jo Taksvärkin omaa kouluvierailutoimintaa!
”Merkittävin muutos MKK-toiminnan myötä on, että osaamme tuoda omat mielipiteet esille ja tiedämme että meillä on mahdollisuuksia vaikuttaa.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025
”Tunnen itseni itsevarmemmaksi ja on mukavampi puhua ihmisille näistä asioista.”
– Vastuuoppilaan palaute keväällä 2025

Opettajien asiantuntijuus kehittyi ja koulujen toimintakulttuuria muokattiin
Maailmankansalaisen koulu -toiminnassa on ideana kehittää opettajien asiantuntijuutta globaalikasvatuksen teemoista. Tänäkin vuonna Taksvärkki tuki opettajien asiantuntijuuden kehittymistä erilaisilla koulutuksilla. Koulutuksissa käsiteltiin yhdessä muun muassa OKKA-säätiön materiaaleja ja kestävää tulevaisuutta tukevaa oppilaitoksen toimintakulttuuria. Vastuuopettajille järjestettiin myös yhteisiä etätapaamisia, joissa syvennyttiin globaalikasvatuksen teemoihin, jaettiin kokemuksia ja verkostoiduttiin.
Maailmankansalaisen koulu -toiminnan tarkoituksena on myös yhdessä muovata koulujen käytäntöjä niin, että globaalikasvatus olisi sisään kirjattua eikä ylimääräinen rasite. Erään koulun opettaja kertoi lukuvuoden lopuksi, että koulussa jatketaan pysyvänä toimintatapana hyvinvointikyselyiden teettämistä ja luokkien kuulumisten tuomista oppilashuoltoryhmään ja että turvallisuuden tunne on keskeisenä teemana kyselyssä. Toisen koulun opettaja kertoi pysyvänä muutoksena sen, kuinka vastuuoppilaiden määrä on kasvanut ja koulu (mukaan lukien henkilökunta) on oppinut Maailmankansalaisen koulu -toiminnan perusteet ja työ saa jo arvostusta osakseen.
“Mielestäni Maailmankansalaisen koulu -toiminnan merkittävin anti lukuvuonna 2024–2025 on tuki ja ideat. Koska en ole saanut aiheesta muuta koulutusta, on tuki ja ideat, miten globaalikasvatusta voidaan toteuttaa koulussa, ollut itselleni erittäin tärkeitä työkaluja laadukkaan perusopetuksen toteuttamiseen koulussamme.”
– Vastuuopettajan palaute keväällä 2025
“Mielestäni yksi iso muutos MKK-toiminnan myötä koulussamme on se, että globaalikasvatuksen teemat pysyvät esillä koulun toiminnassa: toiminta on jäsentyneempää, säännöllisempää ja sisällöllisesti rikkaampaa.”
– Vastuuopettajan palaute keväällä 2025
Yhteistyössä oli voimaa
Yhteistyön tekeminen ja verkostoituminen on oleellinen osa Maailmankansalaisen koulu -toimintaa. Myös lukuvuonna 2024–2025 osa kouluista teki yhteistyötä toinen toistensa kanssa ja koulut tapasivat kaksi kertaa lukuvuoden aikana Maailmankansalaisen koulujen yhteisissä tapaamisissa. Koulujen välisessä yhteistyössä koulut vierailivat toistensa luona ja vaihtoivat ajatuksia sekä suunnittelivat toimintaa yhdessä ja pohtivat mahdollisia synergioita. Erään koulun oppilaat yhdessä vastuuopettajansa kanssa jatkoivat myös yhteistyötä Taksvärkin Nepalin kumppanijärjestön ECCA:n ja erään nepalilaisen koulun kanssa. Oppilaat Suomesta ja Nepalista lähettivät lyhyitä kertomuksia tekemisistään toisilleen yhteisen Padlet -alustan kautta.
Yhteistyön hedelmällisimpiä hetkiä ovat aina koulujen yhteiset tapaamiset kerran lukukaudessa. Yhteistapaamisissa koulujen oppilaat ja opettajat pääsevät tutustumaan toisiinsa ja vaihtamaan ajatuksiaan.

Joulukuussa 2024 koulut tapasivat Helsingin Pasilassa. Koulupäivän mittaisessa tapaamisessa oli yhteensä 38 eri koulujen edustajaa, opettajia ja oppilaita. Oppilaat osallistuivat päivän aikana kahteen eri työpajaan. Toisessa työpajassa oppilaat pääsivät tutustumaan taiteella vaikuttamiseen ja luomaan omia nuorten mielenterveyteen ja yhdenvertaisuuteen kantaaottavia teoksia. Työpajan ohjasivat Taksvärkin nuorten vaikuttamisryhmä Challengersin nuoret osana Mun valinta vaikuttaa Erasmus+ -hanketta. Toisessa pajassa oppilaat pohtivat yhdessä tulevaisuutta, hahmottelivat tulevaisuuden koulua sekä loivat maalaten ja piirtäen omia unelmatulevaisuuksiaan.
Opettajat pääsivät ensin tutustumaan Zoomin välityksellä nepalilaisen koulun työhön ja vaihtamaan ajatuksia kouluarjesta Amity School:n rehtorin ja Taksvärkin kumppanijärjestön ECCA:n työntekijän kanssa. Opettajien päivän toisessa osuudessa pohdittiin kestävän kehityksen kulttuuria kouluissa ja suunniteltiin oman koulun kehityskohteita kestävän toimintakulttuurin eri osa-alueiden näkökulmasta.
Lukuvuoden toisessa yhteistapaamisessa huhtikuussa 2025 koulut tapasivat Helsingissä Kalasatamassa. Kevään tapaamiseen osallistui yhteensä 46 koulujen edustajaa, opettajia ja oppilaita. Aamupäivällä oppilaat auttoivat Taksvärkkiä pilotoimalla ensi lukuvuoden kampanjaharjoituksia. Nuoret saivat antaa palautetta uuden työpajan harjoituksista. Taksvärkissä oppimista kehitetään nuorten äänen perusteella! Samalla työpajaan osallistujat pääsivät myös itse oppimaan ja keskustelemaan vertaistensa kanssa.

Opettajat vaihtoivat tapaamisessa kuulumisia siitä, mitä koulut ovat tehneet lukuvuoden aikana. Opettajat pääsivät myös yhdessä suunnittelemaan ensi syksyn toimintaa ja yhteistyötämme. Iltapäivällä sekä opettajat että oppilaat osallistuivat Challengers-ryhmän nuorten järjestämään ”Mun valinta vaikuttaa” -paneelikeskusteluun. Nuoret vaikuttajat, asiantuntijat ja päättäjät pohtivat paneelissa nuorten elämää koskettavia teemoja: yhdenvertaisuutta, mielenterveyttä ja vaikuttamismahdollisuuksia. Eräs opettaja totesi mukana olleiden oppilaiden olleen erityisen vaikuttuneita paneelikeskustelusta ja oppilaat olivatkin saaneet idean suunnitella samanlaista tapahtumaa myös omalle koululleen.
”Oli tosi mukavaa ja sai monia eri näkökulmia asioihin, joita siellä käsiteltiin.”
– Vastuuoppilaan palaute MKK-yhteistapaamisesta
”Sain paljon uusia ideoita ja näin toiminnan yhteyden koulumaailmaan ja tulevaisuuteen.”
– Opettajan palaute MKK-yhteistapaamisesta
“Hyviä koulutuksia, vinkkejä, materiaaleja ja kokemukseen pohjautuvia toimintamalleja muilta kouluilta on tullut paljon siirrettäväksi oman koulun toimintaan. Yhteistyön vaikutus on merkittävä.”
– Vastuuopettajan palaute keväällä 2025
Kiitos kaikille kouluille mahtavasta yhteistyöstä lukuvuonna 2024–2025!
Maailmankansalaisen koulu -toiminta jatkuu taas syksyllä 2025.

Kuvat: Pamela Aranen, Taksvärkki ry.