Syyskuun puolivälissä oli aika jälleen vuosittaisen kouluvierailijoiden koulutuspäivän! Taksvärkki tarjoaa vuosittain maksuttomia globaalikasvatuksen työpajoja ympäri Suomea. Työpajoja on tarjolla erilaisista teemoista, minkä lisäksi yksi työpajoista on joka vuosi Taksvärkki-kampanjan teeman mukaan vaihtuva. Globaalikasvatuksen työpajoja ei kuitenkaan voisi olla tarjolla ilman vapaaehtoisia kouluvierailijoita, joiden voimin työpajat pyörivät.

Yli 30 vapaaehtoista kokoontui Taksvärkin koulutuspäivään Helsingissä
Taksvärkin jokasyksyinen kouluvierailijoiden koulutuspäivä alkoi tunnelmallisen sateisena lauantaina 20.9. Hotelli Rantapuistossa. Eräät osallistujat kuvasivat utuista sadeilmaa ”Twilight-sääksi”.
Paikalle Helsingin Vuosaareen saapui ennätysmäärä vapaaehtoisia tulevia kouluvierailijoita eri puolilta Suomea. Osalle Taksvärkin kouluvierailujen ohjaaminen oli jo ennestään tuttua puuhaa, mutta monelle uutta.
Kysyin Oulusta matkanneilta ensikertalaisilta, Jenniltä, Ekiltä, Jenniltä ja Saanalta, mikä sai heidät kouluttautumaan Taksvärkin globaalikasvatuksen kouluvierailijoiksi.
”Jenni lähetti linkin luokkamme yhteiseen viestiryhmään ja päätimme lähteä mukaan!”

Tutustumista Taksvärkkiin ja toisiimme
Uusien kouluvierailijoiden päivä alkoi tutustumisella Taksvärkin globaalikasvatukseen sekä toinen toisiimme. Globaalikasvatuksen suunnittelija Hanna Hjerppe kertoi Taksvärkin globaalikasvatuksen periaatteista ja kriittisestä lähestymistavasta, johon Taksvärkin työ laajemminkin perustuu.
Taksvärkin toiminta, periaatteet ja arvot herättivät koulutettavissa kouluvierailijoissa positiivisia ajatuksia, uusia oivalluksia ja arvostusta.
”Taksvärkki on tuttu koulumaailmasta, mutta en tiennyt, että se tekee niin paljon monenlaista”, sanoi oululainen Mari.
Kriittisellä globaalikasvatuksella tarkoitetaan esimerkiksi erilaisten globaalien haasteiden takana olevien juurisyiden tiedostamista ja purkamista. Keskiössä on ymmärrys siitä, että kehitys ei ole suoraviivaista, vaan pikemminkin kompleksista, johtuen esimerkiksi erilaisista rakenteista ja valtasuhteista. Kriittisen tiedostamisen lisäksi tärkeää on muutoksen tekeminen yhdessä.
Emme siis jaa tekemässämme kehitysyhteistyössä ihmisiä auttajiin ja avunsaajiin. Yhdessä voimme purkaa haitallisia rakenteita ja työskennellä paremman maailman puolesta. Kestävimmät tulokset syntyvät yhteistyössä ja siksi puhummekin kehitysyhteistyöstä.

Nuoret toivovat rauhaa ja mielenrauhaa
Päivän aikana kokoontui myös uusi nuorten vapaaehtoisten ryhmä, joka suunnitteli Taksvärkin tulevaa toimintaa. Nuoret haluavat tuoda muille nuorille toivoa ja motivaatiota vaikuttaa yhteiskunnallisiin asioihin. Toiminta on avointa kaikille alle 29-vuotiaille vaikuttamisesta kiinnostuneille.
Kouluvierailijoiden salissa käytiin läpi tämän lukuvuoden Miten sä voit? -kampanjan työpajaa, jota vapaaehtoiset pääsevät itse koulutuksen jälkeen ohjaamaan kouluihin eri puolilla Suomea.
Tämän vuoden Taksvärkki-kampanja käsittelee mielen hyvinvointia ja kampanjaa on tehty yhteistyössä malawilaisen nuorten kanssa työskentelevän CYECE-järjestön kanssa. Malawi on yksi Taksvärkin kuudesta kehitysyhteistyön kumppanimaasta.

Mielen hyvinvoinnin teemat koskettavat niin suomalaisia kuin malawilaisiakin nuoria. Aihe herätti laajaa, jopa syvällistäkin keskustelua koulutettavissa. Monilla tuntui olevan sama kokemus siitä, että nuoret kohtaavat mielen hyvinvointiin liittyvää vähättelyä arjessa ja mediassa, vaikka ennen kaikkea nuoret haluaisivat tulla ymmärretyksi.
Nykymaailma on uusien kouluvierailijoiden mukaan monin eri tavoin erilainen kuin ennen, eivätkä aikuiset aina ymmärrä tai tunne nuorten aitoa kokemusmaailmaa ja todellisuutta. Nuoret toivovat rauhaa edetä omaan tahtiinsa sekä maailman- ja mielenrauhaa.
Mikä sitten tuo uusille kouluvierailijoille mielenrauhaa? Ainakin luonto, luova tekeminen, aikataulutus, arjen tasapainoinen suunnittelu, juokseminen ja pyöräily.
Kuulimme, että Malawissa ihmiset taas nauttivat esimerkiksi jalkapallon pelaamisesta, tanssimisesta, laulamisesta, kavereiden kanssa juttelusta ja toripäivistä.
Mielen hyvinvointi Malawissa
Malawista ja malawilaisesta näkökulmasta mielen hyvinvointiin saimmekin iloksemme kuulla erityisvieraaltamme, Aggie Bob Changilta. Hankekoordinaattorina toimiva Aggie tekee arvokasta työtä GEMPE-hankkeessa (Girls’ Empowerment for Meaningful Participation and Education) esimerkiksi Malawin maaseudun tyttöjen ja vammaisten nuorten osallisuuden sekä nuorten seksuaalioikeuksien ja -terveyden edistämiseksi.

Malawilaisista nuorista 30 % kokee mielenterveyden haasteita, kuten masennusta ja ahdistusta, mutta 90 % tapauksista jää vaille hoitoa. Mielenterveyden haasteita ei ajatella Malawissa niinkään terveydenhuoltoon liittyvinä asioina, Aggie kertoo. Ne nähdään usein hengellisyyden näkökulmasta, kuten henkien tai muiden yliluonnollisten tekijöiden aiheuttamina.
Tämän lisäksi mielen hyvinvoinnin teemoista pelätään puhua stigman ja ”hulluksi” leimaamisen pelossa. Samanaikaisesti tukea ja mielenterveyspalveluita on tarjolla erittäin rajoitetusti. Päteviä ammattilaisia on hyvin vähän, terapiapalvelut ovat suurimmalle osalle liian kalliita ja sairaalapalveluja on tarjolla ainoastaan äärimmäisissä tapauksissa. Monet vaikenevat haasteistaan ja turvautuvat ikätovereihinsa ja päihteisiin. Jopa 13 % koulua käyvistä malawilaisista nuorista on yrittänyt itsemurhaa ja viidesosa harkinnut sitä.

Millä tavalla erittäin sitkeää stigmaa mielen hyvinvoinnin ympärillä voitaisiin sitten purkaa? Aggie kertoo esimerkin oman työnsä kautta; nuorisoryhmät purkavat stigmoja muun muassa taiteen avulla. Luovat ja ajatuksia herättävät mainokset ovat yksi väylä levittää tietoisuutta. Myös draaman ja musiikin keinot ovat hienovarainen, mutta tehokas tapa luoda tilaisuuksia puhua herkistä ja vaikeista asioista.
Yhdistävä tekijä Suomessa ja Malawissa on oululaisen Jennin mukaan ainakin se, että apua tarvitsevia ihmisiä on enemmän kuin tarjolla olevaa apua. Malawissa tilanne on kuitenkin vielä moninkertaisesti vaikeampi.
Tämän vuoden Taksvärkki-kampanjan nimi Miten sä voit? on myös Aggien sanoin tärkeä kysymys, joka avaa ovia keskustelulle. Suomalaisten ja malawilaisten nuorten voi olla vaikea puhua mieltään painavista asioista, mutta avoin ja suora kysymys luo kokemuksen siitä, että on lupa avautua. Aggie muistuttaa, että kysymisen jälkeen on tärkeää muistaa myös kuunnella.

Vinkkaa Miten sä voit? -työpajasta opettajalle
Päivän aikana kouluvierailijat kävivät Taksvärkin aluekoordinaattorien johdolla koko työpajan harjoituksineen läpi. Mielipidejana, valokuva- ja videoharjoitus sekä mielenosoituskyltit vaikuttivat mieluisilta ja keskustelua herättäviltä tehtäviltä. Ruoka maittoi ja päivä sujui mukavissa yhdessä tekemisen ja oppimisen merkeissä.
Uunituoreet ja innokkaat kouluvierailijamme ovatkin nyt valmiita vetämään Taksvärkin globaalikasvatuksen työpajoja oppitunneilla ympäri Suomea. Tilaa itse oppitunnillesi tai vinkkaa mahdollisuudesta tilata maksuton globaalikasvatuksen työpaja tuntemallesi opettajalle!
Lisätietoa ja lomake kouluvierailuiden tilaamiseen: www.taksvarkki.fi/globaalikasvatus/kouluvierailut
Teksti ja kuvat: Vilma Kartano, globaalikasvatuksen ja viestinnän harjoittelija