Globaalikasvatus selkokielellä

Tällä sivulla kerromme:

  • Mitä globaalikasvatus tarkoittaa
  • Mitkä ovat Taksvärkin globaalikasvatuksen tavoitteita
  • Millaisia globaalikasvatuksen työpajoja Taksvärkki järjestää

Globaalikasvatus edistää yhdenvertaisuutta

Taksvärkin toiminta on globaalikasvatusta. Globaali tarkoittaa maailmanlaajuista.

Globaalikasvatuksen tavoite on saada ihmiset tiedostamaan, että asumme kaikki samalla maapallolla. Tekomme vaikuttavat asioihin kaikkialla maailmassa.

Taksvärkin globaalikasvatus on nuoria varten. Haluamme, että kaikilla nuorilla on tasavertainen mahdollisuus hyvään elämään. Yhdenvertaisuus on keskeistä Taksvärkin globaalikasvatuksessa.

Tärkeintä on kriittisyys, nuoret ja toiminta

Tärkeimpiä asioita Taksvärkin globaalikasvatuksessa ovat:

  • Kriittinen tiedostaminen. Siihen liittyy myös tieteellinen tieto ja omien tunteiden käsittely.
  • Nuoret. He ovat tulevaisuuden toimijoita. Nuoret ovat myös yhteiskunnan aktiivisia ja kriittisiä jäseniä.
  • Toiminta. Nuorista pitää tuntua siltä, että he voivat osallistua muutokseen.

Taksvärkin globaalikasvatuksella on kolme tavoitetta

Taksvärkin globaalikasvatuksen tavoitteet ovat:

1. Haluamme, että globaalikasvatuksen arvot näkyvät enemmän koulussa. Globaalikasvatus on jo nyt osa Suomen koulujen opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelma kertoo, mitä koulussa pitää opiskella ja miten.

2. Haluamme kuunnella ja tukea nuoria. Nuorilla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa. Se edistää kestävää kehitystä ja yhdenvertaisuutta.

3. Haluamme tehdä enemmän yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa. Yhdessä voimme levittää globaalikasvatuksen viestiä monille ihmisille.

Taksvärkillä on monenlaista globaalikasvatuksen toimintaa Suomessa

Tässä on muutamia esimerkkejä Taksvärkin globaalikasvatuksesta Suomessa.

  • Pidämme työpajoja kouluissa.
  • Tarjoamme nuorille erilaisia vaikuttamisen keinoja. Esimerkiksi Challengers-ryhmässä nuoret työskentelevät yhdessä. He valitsevat asian, johon he haluavat vaikuttaa. Sitten he valitsevat keinon, jolla he vaikuttavat asiaan. Keino voi olla esimerkiksi taide.
  • Julkaisemme oppaita ja harjoituksia.
  • Joka vuosi julkaisemme kampanjan. Se käsittelee joka vuosi eri aihetta. Esimerkiksi vuonna
    2021–2022 kampanjan aihe oli vammaisten oikeudet.
  • Koulutamme opettajia globaalikasvatuksesta. He voivat opettaa globaalikasvatusta oppilaille.
  • Teemme yhteistyöstä Maailmankansalaisen koulujen kanssa. Ne ovat kouluja, joiden kanssa työskentelemme pitkän aikaa.
  • Teemme yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Tällaisia toimijoita ovat esimerkiksi opiskelijat, joista tulee myöhemmin opettajia. Teemme yhteistyötä myös muiden järjestöjen kanssa.

Esimerkkejä Taksvärkin toiminnasta

Challengers-ryhmässä nuoret haastavat epäreilua maailmaa

Challengers-ryhmä on nuorten vaikuttamisen ryhmä. Challengers on englantia ja tarkoittaa haastajia. Ryhmään voivat osallistua 13–18-vuotiaat nuoret. 

Harrastusryhmässä nuoret keksivät yhdessä projektin, jonka avulla he käsittelevät jotakin aihetta. He voivat tehdä esimerkiksi videon tai taideteoksen. Ryhmä myös tapaa eri alojen asiantuntijoita ja vaikuttajia. Hauskanpito on osa ryhmän toimintaa!

Jos liityt Challengers-ryhmään, pääset vaikuttamaan sinulle tärkeään asiaan. Pääset muuttamaan maailmaa rennosti ja hyvässä porukassa.

Maailmankansalaisen koulu toiminta on pitkäkestoista yhteistyötä koulujen kanssa

Maailmankansalainen kokee, että hän on osa koko maailmaa. Hän ei ole pelkästään esimerkiksi Suomen kansalainen. Hän on koko maailman kansalainen.

Maailmankansalaisen koulut ovat kouluja, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Yhteistyö kestää kaksi lukuvuotta kerrallaan.

Maailmankansalaisten kouluissa oppilaat oppivat lisää maailmanlaajuisista asioista. Esimerkiksi ilmastonmuutos on sellainen asia.

Lukurallissa koululaiset lukevat yhdessä

Lukuralli on kampanja, jossa innostamme koululaisia lukemaan. Lukurallissa oppilaat lukevat kotona ja koulussa kuukauden ajan.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan Lukurallin omilla sivuilla (sivut eivät ole selkokieliset).

Tilaa Taksvärkin ilmainen työpaja!

Taksvärkin työpajat ovat kouluille ilmaisia. Voit tilata Taksvärkin työpajan lomakkeella. Lomake löytyy alempaa tältä sivulta.

Työpajassa oppilaat tekevät harjoituksia ja keskustelevat. Harjoituksissa oppilaat tutustuvat nuorten arkeen maapallon eteläisellä puoliskolla. Järjestämme työpajoja myös ulkona ja etänä eli netin kautta.

Työpajan ohjaa vapaaehtoinen globaalikasvatuksen kouluttaja. Opettajan täytyy olla paikalla koko työpajan ajan.

Useimmat työpajat sijoittuvat Helsingin lähelle ja muihin isoihin kaupunkeihin. Jos koulusi sijaitsee muualla Suomessa, voit silti kysyä työpajaa kouluusi. Joskus pääsemme vierailemaan myös muualla kuin isoissa kaupungeissa. Voimme ohjata työpajan myös etänä eli netin kautta.

Taksvärkin työpajat

Taksvärkillä on kolme erilaista työpajaa, jotka liittyvät Mikä sua estää? Kampanjaan.

  • Yhdenvertaisuus-työpaja
    • Oppilaat tutustuvat käsitteisiin, jotka liittyvät vammaisten oikeuksiin. Käsitteitä ovat esimerkiksi esteettömyys ja saavutettavuus.
    • Oppilaat oppivat, miten he voivat puuttua vammaisten syrjintään.
  • Puhetta vammaisuudesta -työpaja
    • Oppilaat oppivat tunnistamaan puhetapoja, jotka syrjivät vammaisia.
    • Oppilaat miettivät, miten vammaisuudesta pitäisi puhua.
  • Mikä sua estää? -työpaja
    • Oppilaat pohtivat, millaisia tarinoita vammaisuudesta ei näy mediassa
    • Oppilaat tutkivat, miten vammaiset itse kuvaavat elämäänsä

Lisäksi Taksvärkillä on kolme muuta työpajaa. Nämä työpajat säilyvät valikoimassa vuodesta toiseen.

  • Lapsen oikeudet -työpaja
    • Oppilaat oppivat lapsen oikeuksista omassa arjessaan.
  • Maailman äänet -työpaja
    • Työpaja innostaa oppilaita pohtimaan maailmanlaajuisia ilmiöitä. Esimerkiksi ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ilmiö.
    • Oppilaat tarkastelevat ilmiöitä median kautta.
  • Vaikuta-työpaja
    • Oppilaat valitsevat itselleen sopivan tavan vaikuttaa. Tapa voi olla esimerkiksi taideteos tai kirje poliitikolle.
    • Oppilaat saavat valita myös aiheen.
    • Oppilaat tekevät projektin, jolla he vaikuttavat aiheeseen. Projekti voi olla esimerkiksi video kiusaamisesta.

Tilaa työpaja

Voit tilata työpajan helposti lomakkeella. Se löytyy alta.

Kun tilaat työpajan, otamme sinuun yhteyttä. Silloin voit kertoa esimerkiksi, milloin haluat työpajan.