Globaalikasvatus selkokielellä

Selkokielen virallinen logo.
Tällä sivulla kerromme:

  • Mitä globaalikasvatus tarkoittaa
  • Mitkä ovat Taksvärkin globaalikasvatuksen tavoitteita
  • Millaisia globaalikasvatuksen työpajoja Taksvärkki järjestää

Globaalikasvatus edistää yhdenvertaisuutta

Taksvärkin toiminta on globaalikasvatusta. Globaali tarkoittaa maailmanlaajuista.

Globaalikasvatuksen tavoite on saada ihmiset tiedostamaan, että asumme kaikki samalla maapallolla. Tekomme vaikuttavat asioihin kaikkialla maailmassa.

Taksvärkin globaalikasvatus on nuoria varten. Haluamme, että kaikilla nuorilla on tasavertainen mahdollisuus hyvään elämään. 

Taksvärkin globaalikasvatuksella on kolme tavoitetta

Taksvärkin globaalikasvatuksen tavoitteet ovat:

1. Haluamme, että globaalikasvatuksen arvot näkyvät enemmän koulussa. Arvoja ovat esimerkiksi yhdenvertaisuus ja toivon antaminen. Globaalikasvatus on jo nyt osa Suomen koulujen opetussuunnitelmaa. Opetussuunnitelma kertoo, mitä koulussa pitää opiskella ja miten. 

2. Haluamme kuunnella ja tukea nuoria. Nuorilla pitää olla mahdollisuus vaikuttaa.

3. Haluamme tehdä enemmän yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa. Yhdessä voimme levittää globaalikasvatuksen viestiä monille ihmisille. 

Taksvärkillä on monenlaista globaalikasvatuksen toimintaa Suomessa

Tässä on muutamia esimerkkejä Taksvärkin globaalikasvatuksesta Suomessa.

  • Pidämme työpajoja kouluissa.
  • Julkaisemme oppaita ja harjoituksia.
  • Koulutamme opettajia globaalikasvatuksesta.

Esittelemme tarkemmin seuraavat toimintamme:

  • Challengers-ryhmät
  • Maailmankansalaisen koulu

Esimerkkejä Taksvärkin toiminnasta

Challengers-ryhmässä nuoret haastavat epäreilua maailmaa

Challengers-ryhmä on nuorten vaikuttamisen ryhmä. Challengers on englantia ja tarkoittaa haastajia. Ryhmään voivat osallistua 13–18-vuotiaat nuoret. 

Harrastusryhmässä nuoret keksivät yhdessä projektin, jonka avulla he käsittelevät jotakin aihetta. He voivat tehdä esimerkiksi videon tai taideteoksen. Ryhmä myös tapaa eri alojen asiantuntijoita ja vaikuttajia. Hauskanpito on osa ryhmän toimintaa!

Jos liityt Challengers-ryhmään, pääset vaikuttamaan sinulle tärkeään asiaan. Pääset muuttamaan maailmaa rennosti ja hyvässä porukassa. Voit osallistua tapaamisiin kotona tietokoneen avulla. 

Ryhmään voi liittyä joka syksy. Lähetä Milka Autiolle WhatsApp-viesti  tai sähköpostia. Milkan puhelinnumero on 050 3415507. Milkan sähköpostiosoite on milka.autio@taksvarkki.fi

Kerro viestissä: 

  • nimesi
  • ikäsi
  • millä paikkakunnalla asut. 

Maailmankansalaisen koulu toiminta on pitkäkestoista yhteistyötä koulujen kanssa

Maailmankansalainen kokee, että hän on osa koko maailmaa. Hän ei ole pelkästään esimerkiksi Suomen kansalainen. Hän on koko maailman kansalainen.

Maailmankansalaisen koulut ovat kouluja, joiden kanssa teemme yhteistyötä. Yhteistyö kestää kaksi lukuvuotta kerrallaan.

Maailmankansalaisten kouluissa oppilaat oppivat lisää maailmanlaajuisista asioista. Esimerkiksi ilmastonmuutos on sellainen asia.