Haminan Lukuralli-kisan voitti 1.–2. luokka Poitsilan koulusta

Haminan kaupungin koulut osallistuivat ansiokkaasti Taksvärkki ry:n Lukuralliin. Lukurallin tavoitteena on innostaa koululaiset lukemaan ja lisätä ymmärrystä lukutaidon merkityksestä. Lukurallissa oppilaat lukevat neljän viikon ajan kotona ja koulussa. Lukurallin avulla sytytetään koululaisten kipinä lukemiseen ja tuetaan samalla lasten ja nuorten koulutusta globaalissa etelässä.

Haminassa Lukuralliin osallistui yli 1000 alakoululaista.

Haminasta Lukuralliin ilmoittautui mukaan 7 koulua kokonaisuudessaan: Pappilansalmen, Vehkalahden, Poitsilan, Uuden-Summan, Neuvottoman ja Aseman koulut sekä tapahtuman aikana yhdessä toimineet Kannusjärven ja Husulan koulut. Yhteensä marraskuun ja tammikuun välisenä aikana Lukuralliin osallistui yli 1000 alakoululaista. Lukuralliin osallistujia tulee lukuvuoden aikana lisää, sillä osa kouluista on päättänyt lähteä mukaan myöhemmin. Haminan Lukurallin käynnisti Anna-Maija Järvi-Herlevin toimiessaan kuntataiteilijana viime syksynä. Hän kiersi kouluilla kertomassa Lukurallin lisäksi kirjailijan työstä ja pitämässä runotyöpajoja alakoulujen oppilaille.

Haminassa järjestettiin myös oma Lukuralli-kilpailu, joka kuului Lasten kulttuuriviikkojen ohjelmaan. Koulujen ja luokkien välisessä Lukurallissa voittoon ylsivät 1.–2. luokan oppilaat Poitsilan koulusta. 20 innokasta lukijaa keräsi yhteensä 322 tuntia lukemista. Voittajaluokan jokainen oppilas käytti aikaa lukemiseen tai iltasadun kuunteluun keskimäärin 35 minuuttia päivittäin neljän viikon aikana.

Lapsia ja aikuisia ryhmäkuvassa.
Haminassa Lukurallissa eniten lukenut ryhmä oli Poitsilan koulun 1.–2.luokka.

Kisa oli tiukkaakin tiukempi, sillä toiseksi tullut Vehkalahden koulun 4B luki keskimäärin 32 minuuttia ja kolmanneksi tullut Neuvottoman koulun 5. luokka jäi vain kahden minuutin päähän kakkossijasta. Voittajaluokka palkittiin Haminan kirjastolla 14.2.2020 järjestetyssä tilaisuudessa. Luokka sai lahjoittaa Haminan kaupungin sponsoroiman 500 euron palkintoshekin lukutaitotyöhön Taksvärkki ry:lle, jonka kehitysyhteistyön keskiössä ovat lapsen oikeuksien toteutuminen ja oikeus koulutukseen globaalissa etelässä.

Lukuralliin voi osallistua lukuvuoteen sopivana neljän viikon kestoisena ajanjaksona. Lukurallin lukupassiin merkitään suoritukseksi oman lukemisen lisäksi myös ääneenlukuhetket, joissa oppilas on itse lukenut ääneen muille oppilaille, pikkusisaruksille tai vaikka isovanhemmille tai kavereille, tai joissa hän on itse kuunnellut esim. iltasadun.

Ystävänpäivän merkeissä Hamina haluaa haastaa mukaan Lukuralliin Kotkan ja muut Kymenlaakson Lastenkulttuuriverkoston eli KOPAN alueen kunnat ja kaupungit!

Teksti ja kuvat: Riikka Koskimies