Läsloppet som ett sätt att pigga upp undantagstiden

För närvarande funderar många över vettigt tidsfördriv och fungerande verktyg för distansundervisning för barnen. Vi vill slå ett slag för Läsloppet, där barnen uppmuntras till läsning, och som lätt kan ordnas på distans!

Dagsverke rf:s Läsloppet är en kampanj som främjar läskunskap och uppmuntrar till läsning och går ut på att eleverna under fyra veckor läser så mycket som möjligt. I Läsloppet sätter man sig i sin rallybil med boken i famnen och gasar iväg längs det egna Läspasset, en kvart i taget. Man får läsa vad som helst, allt från poesi och serier till romaner och faktaböcker. Det viktigaste är att boken man väljer är något man själv vill läsa, och sedan samlar på sig lästimmar.

Läsloppet på distans

Vi har samlat ihop lite tips för hur läsloppet kan förverkligas hemma. Det är alltid en bra tid att delta i Läsloppet och kasta sig in i läsandets äventyr. Man kan anmäla med skolan eller klassen via anmälningsblanketten på Läsloppets sida. Ifall man har en printer hemma kan man skriva ut sitt eget Läspass. Ifall man inte har en printer kan man pyssla ett själv utgående från modellen på Läspassets pdfversion. Men behöver bara papper och penna för att göra ett personligt Läspass åt sig!  

Kaksi tyttöä lukemassa kirjoja pöydän ääressä.

Och böckerna då? Vad ska man läsa när biblioteken är stängda? Hemma finns det kanske en bokhylla och de flesta finska bibliotek erbjuder också e-bokstjänster. Det finns alltså böcker också på webben. Alla kan söka fram en plattform som erbjuder böcker, och sedan är det bara att välja vad man vill läsa.

Sedan börjar Läsloppet. Läsa kan man göra själv eller så kan man ha högläsning med hela familjen. Eller så kan man tillsammans med klassen ta en paus i distanslektionen och alla läsa en kvart på sin egen bok på var sitt håll, eller läsa högt för varandra eller ringas med kompisar och ha högläsning.  Läsningen kan göras ensam eller tillsammans, man behöver inte spara på kreativiteten. Det viktigaste är att tillsammans öppna dörren till den värld som läsningen kan erbjuda och hålla ihop genom att läsa själva och tillsammans, och dela på de fina läsupplevelserna!

Läsning kan förena

Nu är en bra tid att samla ihop olika slags tipslistor som anknyter till läsning. Till exempel kan ni i klassen skriva olika slags anvisningar för var det är trevligt att läsa och vilken tid ni helst läser. Vad hjälper er att koncentrera er, vilka saker kan störa koncentrationen. Det lönar sig också att berätta för sina kompisar vad man läser. På så sätt kan man byta tips och hitta gemensamma favoritböcker.

Det fantastiska med Läsloppet är, att medan barnen läser, utvecklas deras ordförråd, fantasi, koncentrationsförmåga och förmågan att begripa större helheter. Samtidigt bekantar man sig genom Läsloppets teman med barnens rättigheter. I Läsloppets övningar betonas vikten och betydelsen av utbildning och läskunskap. Utöver det bekantar man sig med nepalesiska barn och unga, samt utökar den egna globala horisonten.  

Samtidigt som barnen läser, har lässponsorerna som man värvar från närkretsen sin egen andel att sköta: lässponsorn stöder barnets läsning och donerar en valfri summa för varje timme barnet läst (en hel cirkel som färglagts i Läspasset = 60 min). I slutet av Läsloppet donerar sponsorn den summa som samlats ihop till Dagsverke rf:s arbete för främjandet av barnens rättigheter. Det här året hänvisas medlen till nepalesiska elevkårers verksamhet.  

Läsloppet i undervisningen

Läsloppet är ingen fristående del av läroplanen, utan kampanjen stöder grundundervisning och är lätt att inkludera i elevernas vardag. Läsloppet erbjuder passande material för distansundervisningen. Ni får bekanta er med Läsloppets lektionsövningar, bland vilka ni hittar mycket intressant att fundera på.

Ni kan också bekanta er med Barnkonventionen och välja några artiklar som är viktiga för er. Medan ni läser kan ni fundera över barnens rättigheter i just den boken ni läser. Ett lätt sätt att närma sig det här är till exempel artikel 28 ”barn har rätt till utbildning”. Syns den i boken på något sätt? Går någon i skolan, pratas det om det, kommer man dit? Eller artikel 17 ”barn har rätt att få tillgång till information”. Hur syns det i boken?

Vi på Dagsverke hjälper gärna till med att anpassa övningarna till distansundervisning eller kan erbjuda stöd genom att själva delta på distanslektonerna. Det är alltid möjligt att be om Läsloppets inledningslektion, en distansworkshop eller en lässtund. Ni kan vara i kontakt med oss via epost till adressen lukuralli@taksvarkki.fi, vad än ni fundera över.

Välkommen att ansluta er till Läsloppet!

Lapsia koulun tiloissa lukemassa kirjoja.

Text: Janina Vesala, Läsloppet-projektkoordinator
Foton: Pamela Arslan