Rätten att vara jag

Tillsammans med ungdomarna i Nepal kan vi få ett slut på diskriminering

Anmäl din skola till Dagsverke!

3 orsaker att delta i Dagsverke

  • I Dagsverke försvarar ni ungdomarnas rättigheter.
  • Genom Dagsverket skapar ni en förändring tillsammans med ungdomarna i Nepal.
  • Dagsverke är utvecklingssamarbete från unga till unga.

Unga påverkare i Nepal

Elevkårerna i Nepal ifrågasätter diskriminerande attityder och försvarar ungas lika rättigheter. Genom att verka tillsammans kan elevkårerna åstadkomma förändringar.

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Vi måste förändra samhällets missförhållanden.
Genom att engagera oss kan vi åstadkomma förändringar.”

Ishika, 15, Jhapa, Nepal

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Diskriminering på grund av kön är ett stort problem.
Vi unga kan förändra människors tankesätt.”

Salin, 15, Jhapa, Nepal

Vad åstadkommer ni genom att delta i Dagsverke?

Ääriviivoin kuvatut kolme henkilöä ja kolme puhekuplaa.

15 €

En ungdom får möjlighet att delta på ett tredagars läger om påverkansarbete.

Piirroksessa megafonin ääriviivat.

150 €

Elevernas radioinslag om ungas rättigheter och jämställdhet sänds i lokalradion.

Yksinkertaisessa piirroksessa kestoside.

15 €

Fyra flickor får varsitt paket tygbindor, så att de kan fortsätta sin skolgång.

Unga påverkare

Material för lektioner

Färdiga lektionsövningar och nepalesiska ungdomarnas videohälsningar. Beställ ett kostnadsfritt skolbesök.

Instruktioner för Dagsverke

Instruktioner för skolan, arbetsgivaren och elevkåren.

Hur ert stöd når fram i Dagsverke

Sydän ääriviivat ja ympyrä jossa euron merkki.

Intäkterna från Dagsverksinsamlingen

Ungdomar i Finland deltar i Dagsverke och donerar en dags arbete eller ett evenemangs intäkter till Dagsverksinsamlingen.

Nepal maan ääriviivat ja karttamerkki.

Den lokala organisationen ECCA

I Dagsverke rf:s och ECCA:s projekt utvecklas skolor och främjas jämställdhet.

Ääriviivoin kuvatut kolme henkilöä ja kolme puhekuplaa.

Elevkårer i nepalesiska skolor

Ungdomarna i elevkårerna ingriper i diskriminering och utbildar andra ungdomar. Unga åstadkommer förändringar i sina samfund.

Suomalainen nuori lähikuvassa.

”Det är viktigt att man får vara och uttrycka sig själv. Om rätten att vara sig själv fråntas, vad har man då på riktigt i livet som är ens egna?”

Ranja, 16, Helsingfors

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Ungas problem är samma överallt i världen. Tillsammans kan vi utveckla samhället och hela landet.”

Chandani, 17, Jhapa, Nepal