Mihin sinä haluat vaikuttaa? Nepalilaiset nuoret kertovat
8. luokalla oleva Ashmita, 14, on huolissaan koulussa kiusatuiksi joutuvista:
”Jotkut eivät uskalla kertoa, jos he ovat kokeneet kiusaamista. He pitävät sen salaisuutena. Tämä voi vaikuttaa nuoren hyvinvointiin ja hän voi esimerkiksi masentua. Oppilaskunnassa asetimme yhteisiä sääntöjä, joita kaikki oppilaat nyt noudattavat.”
Faktoja Nepalista
Maasta 2/3 on vuoristoa. Himalajan korkein huippu Mount Everest sijaitsee Nepalissa.
Nepalissa on 29 miljoonaa asukasta.
Väestöstä 40 % on alle 20-vuotiaita.
Maassa puhutaan 123 eri kieltä. Puhutuimmat kielet ovat nepali, maithili ja bhojpuri.
”Koulussa saatetaan kiusata, jos käyttäytyy toisin kuin pojalta tai tytöltä odotetaan – esimerkiksi pukeutuu tai puhuu eri tavalla.”
Hemraj, 19, Jhapa, Nepal
”Tavoitteeni on olla muutoksentekijä. Nuorten ongelmat ovat samanlaisia kaikkialla maailmassa. Ensin ne pitää tunnistaa, sitten ne voidaan ratkaista yhdessä.”
Chandani, 17, Jhapa, Nepal
17-vuotias Chandani kertoo tyttöjen koulunkäynnin haasteista:
”Kuukautiset ovat vaiettu aihe Nepalissa. Kun meillä ei vielä ollut lepohuonetta tai tyttöjen vessaa, tytöt yleensä lähtivät koulusta kotiin heti, kun kuukautiset alkoivat.”
Koulut Nepalissa
Opetus on ilmaista valtion peruskouluissa. Koulupuvut ja -tarvikkeet pitää hankkia itse.
Nuorten äänen kuuluminen päätöksenteossa on ollut vähäistä. Nuorten osallistamiseen on vaikutettu perustamalla nuorisovaltuustoja ja erilaisia kerhoja kouluihin.
”Olemme oppineet kuukautisista yhdessä poikien kanssa. Vanhat uskomukset ja väärät tiedot ovat nyt menneisyyttä. Me olemme uusi sukupolvi.”
Barsha, 16, Jhapa, Nepal
Salin ja Chandani ovat molemmat toimineet koulujensa oppilaskunnan hallituksessa neljä vuotta.
”Nuorille on tärkeää saada olla oma itsensä. Jos haluamme saavuttaa jotain, meidän tulee toimia sen eteen”, kertoo Salin. Oppilaskunnassa valta jaetaan tasaisesti sukupuolten kesken. Täällä opettajat, oppilaat ja vanhemmat toimivat yhdessä ja rakentavat lapsiystävällistä ilmapiiriä.”
Chandani haluaa rohkaista kaikkia osallistumaan yhteiskunnassa. ”Yksi tärkeimmistä asioista oppilaskunnan toiminnassa on se, että täällä voi ilman pelkoa kertoa ongelmistaan muiden edessä. Ketään ei tuomita ja kaikki voivat vapaasti ilmaista itseään.”
”Haitallisten asenteiden takia tyttöjen oikeudet eivät toteudu. Myös pojat kokevat syrjintää. Syrjintä loppuu vain, jos koko yhteisö osallistuu muutokseen.”
Ishika, 15, Jhapa, Nepal
”Oppilaskunnan rooli on tärkeä. Autamme ihmisiä ymmärtämään, että ketään ei saa syrjiä.”
Salin, 15, Jhapa, Nepal
Ishika kertoo kuinka oppilaskunnassa tehdään paljon syrjinnän lopettamiseksi.
”Syrjintää on monenlaista – esimerkiksi sukupuolen tai etnisen taustan perusteella. Syrjiviä tapoja perustellaan sanomalla, että ne ovat perinteitä. Oppilaskunta lisää ihmisten ymmärrystä syrjinnästä. Teemme katuteatteria, puhumme radiossa ja järjestämme kampanjoita.”
Haluatko tietää lisää?
Tutustu laajaan tietopakettiin Nepalin yhteiskunnasta ja nuorten tilanteesta (pdf).
”Kaikkia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Maailma on kaikkien koti ja haluan, että kaikki kunnioittavat toisiaan.”
Ashmita, 14, Jhapa, Nepal