Tutustu Nepalin nuoriin

Mihin sinä haluat vaikuttaa? Nepalilaiset nuoret kertovat

Nepalilaisia nuoria ja opettaja pohtimassa ryhmätyön ääressä.

8. luokalla oleva Ashmita, 14, on huolissaan koulussa kiusatuiksi joutuvista:

”Jotkut eivät uskalla kertoa, jos he ovat kokeneet kiusaamista. He pitävät sen salaisuutena. Tämä voi vaikuttaa nuoren hyvinvointiin ja hän voi esimerkiksi masentua. Oppilaskunnassa asetimme yhteisiä sääntöjä, joita kaikki oppilaat nyt noudattavat.”

Yksinkertaistettu piirros vuorenhuipuista.

Faktoja Nepalista

Maasta 2/3 on vuoristoa. Himalajan korkein huippu Mount Everest sijaitsee Nepalissa.

Nepalissa on 29 miljoonaa asukasta.

Väestöstä 40 % on alle 20-vuotiaita.

Maassa puhutaan 123 eri kieltä. Puhutuimmat kielet ovat nepali, maithili ja bhojpuri.

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Koulussa saatetaan kiusata, jos käyttäytyy toisin kuin pojalta tai tytöltä odotetaan – esimerkiksi pukeutuu tai puhuu eri tavalla.”

Hemraj, 19, Jhapa, Nepal

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Tavoitteeni on olla muutoksentekijä. Nuorten ongelmat ovat samanlaisia kaikkialla maailmassa. Ensin ne pitää tunnistaa, sitten ne voidaan ratkaista yhdessä.”

Chandani, 17, Jhapa, Nepal

Seinämaalaus ja tekstiä tyttöjen vessarakennuksen seinässä nepalilaisessa koulussa.

17-vuotias Chandani kertoo tyttöjen koulunkäynnin haasteista:
”Kuukautiset ovat vaiettu aihe Nepalissa. Kun meillä ei vielä ollut lepohuonetta tai tyttöjen vessaa, tytöt yleensä lähtivät koulusta kotiin heti, kun kuukautiset alkoivat.”

Piirroksessa ääriviivoina koulupuvun paita, koulukirja ja kynä.

Koulut Nepalissa

Opetus on ilmaista valtion peruskouluissa. Koulupuvut ja -tarvikkeet pitää hankkia itse.

Nuorten äänen kuuluminen päätöksenteossa on ollut vähäistä. Nuorten osallistamiseen on vaikutettu perustamalla nuorisovaltuustoja ja erilaisia kerhoja kouluihin.

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Olemme oppineet kuukautisista yhdessä poikien kanssa. Vanhat uskomukset ja väärät tiedot ovat nyt menneisyyttä. Me olemme uusi sukupolvi.”

Barsha, 16, Jhapa, Nepal

Pöydän ja ison julistepaperin ympärillä seitsemän nepalilaista nuorta keskustelemassa.

Salin ja Chandani ovat molemmat toimineet koulujensa oppilaskunnan hallituksessa neljä vuotta.

”Nuorille on tärkeää saada olla oma itsensä. Jos haluamme saavuttaa jotain, meidän tulee toimia sen eteen”, kertoo Salin. Oppilaskunnassa valta jaetaan tasaisesti sukupuolten kesken. Täällä opettajat, oppilaat ja vanhemmat toimivat yhdessä ja rakentavat lapsiystävällistä ilmapiiriä.”

Chandani haluaa rohkaista kaikkia osallistumaan yhteiskunnassa. ”Yksi tärkeimmistä asioista oppilaskunnan toiminnassa on se, että täällä voi ilman pelkoa kertoa ongelmistaan muiden edessä. Ketään ei tuomita ja kaikki voivat vapaasti ilmaista itseään.”

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Haitallisten asenteiden takia tyttöjen oikeudet eivät toteudu. Myös pojat kokevat syrjintää. Syrjintä loppuu vain, jos koko yhteisö osallistuu muutokseen.”

Ishika, 15, Jhapa, Nepal

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Oppilaskunnan rooli on tärkeä. Autamme ihmisiä ymmärtämään, että ketään ei saa syrjiä.”

Salin, 15, Jhapa, Nepal

Pöydän ympärillä neljä nepalilaista nuorta, joista yksi tyttö puhuu.

Ishika kertoo kuinka oppilaskunnassa tehdään paljon syrjinnän lopettamiseksi.

”Syrjintää on monenlaista – esimerkiksi sukupuolen tai etnisen taustan perusteella. Syrjiviä tapoja perustellaan sanomalla, että ne ovat perinteitä. Oppilaskunta lisää ihmisten ymmärrystä syrjinnästä. Teemme katuteatteria, puhumme radiossa ja järjestämme kampanjoita.”

Piirros puhekupla jossa kysymysmerkki.

Haluatko tietää lisää?

Tutustu laajaan tietopakettiin Nepalin yhteiskunnasta ja nuorten tilanteesta (pdf).

Nepalilainen nuori lähikuvassa.

”Kaikkia pitää kohdella yhdenvertaisesti. Maailma on kaikkien koti ja haluan, että kaikki kunnioittavat toisiaan.”

Ashmita, 14, Jhapa, Nepal