Torstaina 3.9. Lappeenrannan Lyseon lukion ykkösluokkalaisilla oli erilainen koulupäivä. Kyseessä oli alkupamaus yhteistyölle Taksvärkki ry:n ja Maailmankansalaisen kouluksi nimetyn lukion välillä.
Taksvärkin tehotiimi esitteli lukiolaisille heidän tulevaa rooliaan Maailmankansalaisen koulun opiskelijoina. Samalla tutustuttiin myös Koulutus murtaa muureja -Taksvärkki-kampanjaan ja Nepalin oppilaskuntien nuoriin.
Hanna-Riikasta, 16, oli kiva kuulla nepalilaisista nuorista. Hänen mielestään kaikilla tulisi olla samanlaiset mahdolllisuudet käydä koulua. Nuorten positiivinen asenne yllätti Hanna-Riikan. Aiemmin hän ei olllut tullut ajatelleeksi, että nepalilaisissakin kouluissa olisi oppilaskuntatoimintaa.
Lounaan jälkeen osa ykkösluokkalaisista valtasi Lappeenrannan keskustan lähes 50 keräyslippaan voimin. Pareittain ja pienissä ryhmissä liikkuneet lukiolaiset tekivät hetken ajaksi Taksvärkki-kampanjaa näkyväksi ja onnistuivat samalla keräämään päälle tunnissa melkein 800 euroa lahjoituksina nepalilaisten lasten ja nuorten tukemiseen.
Iisa, 16, piti lipaskeräämistä helppona tapana auttaa. Erilainen koulupäivä oli hänestä hyvää vaihtelua, samalla kun sai tietoa siitä minkälaista opiskelu ja koulunkäynti on muualla maailmassa.
Iltapäivällä Taksvärkki ry:n nuoret kansainvälisyyskouluttajat pitivät useita toiminnallisia työpajoja, joissa käsiteltiin nuorten oikeuksia ja vaikuttamista. Lukiolaisten palaute oli pääosin kiittävää ja innostunutta.
Jennifer, 16, oli tyytyväinen Taksvärkin teemapäivään. Erilaisista elinolosuhteista ja lähtökohdista puhuminen on hänen mielestään avartavaa. Oppilaskuntatoiminta vaikutti Jenniferin mukaan Nepalissa erilaiselta kuin Suomessa. Nuorilla ei vielä ole yhtä paljon mahdollisuuksia vaikuttaa yhteiskunnassa kuin suomalaisilla nuorilla. Tällaiset päivät ovat hyviä opiskelun keskellä, Jennifer muistutti. Vaikka liian usein sanotaan etteivät nuoret halua vaikuttaa, niin kyllä nuorilla on mielipiteitä. Kadulla lipaskeräystä tehdessä Jennifer sai useamman kerran palautetta: “Olette hyvällä asialla!”.