Jokaisella on tarina kerrottavana – fotonovela valloitti Helinä Rautavaaran museon

Fotonovela on ainutlaatuinen tapa kertoa tarina toisille, vaikkapa toiselle puolelle maailmaa. Viisi espoolaista koululuokkaa pääsi kokeilemaan menetelmää, kun Taksvärkki ry:n vapaaehtoiset kansainvälisyyskouluttajat ohjasivat fotonovela-työpajoja Helinä Rautavaaran museossa. Fotonovela-menetelmä on mielenkiintoinen ja hauska tapa edistää kulttuurien välistä kanssakäymistä valokuvien ja tarinoiden keinoin. Nuoret Suomessa, Boliviassa ja Guatemalassa tekevät samoista aiheista tarinoita samoilla menetelmillä, mutta omasta kokemusmaailmastaan käsin. Vastavuoroisuuden luomiseksi kaikki tarinat julkaistaan internetissä www.fotonovela.fi -sivustolla sekä suomeksi että espanjaksi.
 
Luovuudella ei ole rajoja

Fotonovela-työpajat ovat kaksivaiheisia. Helinä Rautavaaran museossa kukin ryhmä toteutti työpajan ensimmäisen vaiheen, jossa suunnitellaan omat tarinat ja tehdään kuvakäsikirjoitukset. Toisella ohjatulla työpajakerralla, jonka Taksvärkin kansainvälisyyskouluttajat ohjaavat kouluissa, tavoitteena on ladata valmiit tarinat fotonovela-sivustolle, jolta jokainen ryhmä voi esitellä oman tarinansa. Fotonovela-tarinoiden suunnittelu tehdään huolellisesti. Oppilaiden on tarkoitus hioa tarinoitaan sekä ottaa tarvittavat valokuvat itsenäisesti kahden työpajakerran välillä. Jälkimmäisessä työpajassa tutustutaan myös tarkemmin guatemalalaisten ja bolivialaisten nuorten kirjoittamiin tarinoihin. Tarkoituksena on tutkia ennakkokäsityksiä ja murtaa ennakkoluuloja.

Helinä Rautavaaran museossa vedetyissä työpajoissa oppilaat etenivät eri tahdeissa. Kuitenkin suurin osa pienryhmistä sai puolessatoista tunnissa hahmoteltua alustavan kolmesta viiteen kuvaa sisältävän kuvakäsikirjoituksen. Fotonovela-tarinat tehdään aina pienryhmissä, jotta jokainen osallistuja on mukana tarinan tekemisessä. Tarinat voivat olla omakohtaisia tai fiktiivisiä, kummassakin tapauksessa ne kertovat kuitenkin jotain elämästämme ja kulttuuristamme. Espoolaiset nuoret päättivät kertoa mm. joulunvietosta, tavallisesta koulupäivästä ja Itämeren tilasta.
Opettajat olivat fotonovelasta innoissaan ja totesivat sen sopivan hyvin opetusohjelmaan. Taksvärkki ry:n kansainvälisyyskouluttaja Minna totesi yllättyneensä siitä, miten lyhyessä ajassa nuorten luovuus pääsi valloilleen. Minnan mukaan oli hienoa nähdä, miten erilaisia tarinoita syntyi samasta aiheesta ja miten erilaisia käsityksiä nuorilla oli tarinoista ja tarinankerronnasta. Minna kiitti myös menetelmän visuaalista puolta, sillä valokuvat tekevät tarinoista helposti lähestyttäviä sekä menetelmästä sopivan eri-ikäisille.


Kiinnostuitko fotonovelasta?

Fotonovela-työpaja sopii erityisesti peruskoulun yläluokkien ja lukion äidinkielen-,
elämänkatsomustiedon-, maantiedon-, kuvataiteen- ja espanjantunneille sekä yleisesti globaalikasvatukseen. Taksvärkki ry:ltä voi tilata maksutta kansainvälisyyskasvattajan ohjaaman työpajan. Opettajan on helppo ohjata ja toteuttaa työpaja myös itse, sillä menetelmästä on julkaistu ohjaajan opas. Voit tutustua oppaaseen ja ladata tai tulostaa sen pdf-muodossa täällä. Tutustu valmiisiin tarinoihin täällä.

Jos haluat tilaa maksuttoman Fotonovelan ohjaajan oppaan tai Taksvärkki ry:n vapaaehtoisen kansainvälisyyskasvattajan ohjaamaan työpajan, ota yhteyttä:

Leena Honkasalo

globaalikasvatuksen suunnittelija
09 5845 5504
leena.honkasalo(at)taksvarkki.fi

 
 
 
Teksti: Inkeri Halme

Kuvat: kansainvälisyyskouluttajat Minna ja Arzu sekä yksi kuva fotonovela-työpajassa toteutetusta tarinasta ”Kolme kaveria”