Nepalissa oppilaskunnat vaativat muutosta

Jännityksen voi aistia oppilaskunnan jäsenissä. He ovat lähdössä kiertelemään ovelta ovelle ja kampanjoimaan puhtaan juomaveden puolesta. Sanitaatiokampanja askarruttaa heidän mieltään: millä tavalla asia pitäisi ottaa koulun johtokunnassa esille, jotta se kääntyisi kannattamaan oppilaskunnan aloitetta? Ymmärtävätköhän opettajat varmasti heidän murrettaan, vai pitäisiköhän jonkun tulkata?

Arkipäiväisiä pohdintoja oppilaskuntanuorelle Nepalissa. Bipin Shrestha, 26, on kuullut näitä mietteitä työssään paljon. Hän luotsaa oppilaskuntahanketta ECCA-kansalaisjärjestössä (Environmental Camps for Conservation Awareness) Itä-Nepalissa. ECCA on Taksvärkki ry:n nepalilainen kumppanijärjestö, joka toteuttaa muun muassa ympäristökasvatushankkeita julkisen sektorin koulussa.

Bipin3
Bipin Shrestha ehti vierailullaan myös tutustumaan Helsinkiin.
 
Shrestha vieraili syyskuussa Taksvärkin kutsumana Suomessa ja piti viikon aikana useita toiminnallisia työpajoja suomalaisille koululaisille ja opiskelijoille pääkaupunkiseudulla ja Oulussa. Miten keskiluokkainen nepalilaispoika on nykyiseen toimeensa päätynyt?

”Kaikki alkoi, kun liityin kouluni oppilaskuntaan ja kiinnostuin sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja koulutusjärjestelmän ongelmista.” Sellaisia ovat esimerkiksi koulutilojen huono kunto, riittämättömät wc-tilat ja puhtaan juomaveden puute. Infrastruktuurin parantaminen on yksi seikka, asenneilmapiirin muuttaminen toinen: tytöt keskeyttävät koulunsa herkemmin kuin pojat, jo lakkautettu kastilaitos vaikuttaa koululaitoksessa edelleen ja kielimuuri saattaa haitata koulunkäyntiä, koska maassa puhutaan yli 100 virallista kieltä.

Mirge oppilaskunta
Mirgen kyläkoulun oppilaskuntanuoret esittelemässä laatimaansa toimintasuunnitelmaa.
 
Myös hierarkkinen koulukulttuuri saa Shresthalta kritiikkiä: ”Usein oppilaat pelkäävät opettajia eivätkä uskalla puhutella heitä”. Hänestä olisi tärkeää, että oppilaiden ja opettajien välit olisivat mutkattomat kuten suomalaiskouluissa, joissa hän vieraili. Bipin Shrestha ei kuitenkaan voivottele, vaan ponnistelee yhdessä oppilaiden kanssa asenneilmapiirin muokkaamiseksi.

IMG_9650
Swamitarin kylän koulun oppilaskunnan hallituksen kokouksessa suunniteltiin tulevia aktiviteetteja.
 
Shresthan mukaan käytännön koulutyön uudistaminen ruohonjuuritasolla ei kuitenkaan riitä, vaan koko koulutusjärjestelmää olisi kehitettävä:

”Monet koulutuksesta vastaavat virkamiehet ovat vanhoja ihmisiä, eivät he ymmärrä koulujen tai nuorten todellisuutta”, Shrestha sanoo ja suunnittelee olevansa itse viiden vuoden päästä valtionhallinnon virkamiehenä kehittämässä Nepalin koulutusjärjestelmää.

***
Koulutus murtaa muureja on Taksvärkin kampanja lukuvuodelle 2015–2016. Taksvärkki-keräyksessä tuetaan oppilaskuntien perustamista kyläkouluihin Nepalissa. Lisätietoa ja ilmoittautuminen mukaan Taksvärkkiin kampanjasivustolla.
 
 
Teksti: Kukka-Maria Ahokas
Kuvat: Pamela Arslan