Tuk-tuk-kampanjointia Kambodzhassa

Taksvärkin ja kumppanijärjestö Licadhon lapsityön haitallisimpien muotojen ehkäisyyn keskittyvän projektin yhtenä tärkeänä tavoitteena on yleisen asenneilmapiirin muokkaaminen Kambodzhassa. Tietoisuutta lapsityön ongelmista ja vaaroista pyritään lisäämään kampanjoimalla mediassa, järjestämällä isoja lapsityön vastaisia tapahtumia sekä nyttemmin myös Kambodzhan kaupunkien yleisimmän joukkoliikennemuodon tuk-tukkien avulla.

Bussien, raitiovaunujen tai edes taksien sijaan pääkaupunki Phnom Penhissa liikutaan paikasta paikkaan tuk-tukeilla, mopoilla, jotka on kytketty mukavasti istuttavaan takaosaan. Niitä käyttävät niin turistit kuin paikallisetkin ja yksi tuk-tuk kiertää kiireisenä päivänä helposti kaupungin päästä päähän. Monet mainostajat ovat keksineet tuk-tukkien merkityksen liikkuvina mainostauluina ja uuden kampanjapäällikkö Narith Noun mukaantulon myötä myös Licadho laajensi valistuskampanjaansa tuk-tukkeihin.

 

Kampanjointiin on alkuvaiheessa valjastettu 20 tuk-tukkia Battambangin kaupungissa ja 15 Phnom Penhissa. Licadhon aikaisemminkin mainostauluissa käyttämä kuva on pienennetty ja teetetty juuri tuk-tukkeihin sopivaksi. Kuvassa lapset ovat lähdössä kouluun ja khmerin-kielinen teksti vetoaa lasten koulutuksen puolesta lapsityötä vastaan. Alkuvaiheessa kampanjointia kokeillaan kahden kuukauden ajan, jonka jälkeen jatkosta päätetään muun muassa yhteistyössä tuk-tuk-kuskien etujärjestö IDEA:n kanssa tehdyn kampanjan vaikutuksia tutkivan raportin perusteella.

Teksti: Matti Koivisto, Taksvärkin vapaaehtoinen Kambodzhassa