TIEDOTE: HUOMINEN TEHDÄÄN TÄNÄÄN – Nuoret haluavat rakentaa turvallisempaa jaoikeudenmukaisempaa yhteiskuntaa Guatemalaan

”Haluan, että nuorista tulee aktiivisempia ja kriittisempiä kansalaisia.Uskon, että me kaikki yhdessä voimme muuttaa Guatemalaa.”

Leylani López Ramos, 13, Mazatenango, Guatemala

Nuorilla on intoa ja kykyä muuttaa maailmaa! Taksvärkki ry:n perinteisen kampanjan valokeilassa lukuvuonna 2012–2013 ovat guatemalalaiset nuoret. Suomalaisilla nuorilla on kampanjaan osallistumalla mahdollisuus tukea guatemalalaisia nuoria turvallisemman ja oikeudenmukaisemman Guatemalan rakentamisessa. Tavoitteena on parantaa nuorten yhteiskunnallisia vaikutusmahdollisuuksia ja lisätä heidän osallistumistaan paikallistason päätöksentekoon.

Turvattomuutta, köyhyyttä ja korruptiota vastaan! Koulut ja oppilaitokset voivat olla mukana Huominen tehdään tänään ‐kampanjassa järjestämällä Taksvärkki‐päivän valitsemanaan päivänä lukuvuoden 2012–2013 aikana. Tekemällä päivän töitä ja antamalla palkkion Taksvärkki‐keräykseen suomalaiset nuoret mahdollistavat monivuotisen kehitysyhteistyöhankkeen Guatemalassa. Aktiivista kansalaisuutta Suomessa ja Guatemalassa! Guatemalalaiset 18‐ ja 20‐vuotiaat nuoret Lupita Mc Laughlin Villeda ja Brenda González Lares ovat Suomessa Taksvärkki ry:n vieraina kahden viikon ajan syyskuussa 5.–19.9. Brenda ja Lupita tekevät kouluvierailuita ja vetävät kantaaottavan seinämaalauksen työpajoja suomalaisille nuorille muun muassa Helsingissä, Mikkelissä ja Joensuussa.

“Lapset ja nuoret on otettava mukaan päätöksentekoon, koska he ovat oman asemansa jaomien haasteidensa parhaita asiantuntijoita.”

Betsy Rosales Macá, 18, Panajachel, Guatemala

Kampanjan avajaiset ovat 7.9. klo 13–14 nuorten toimintakeskus Hapessa Helsingissä. Päivän aikana toteutetaan guatemalalaisten nuorten vetämä seinämaalaustyöpaja. Ovet ovat Hapessa avoinna koko päivän ja työpajaan voi tulla tutustumaan klo 9–16 välillä. Avajaisissa esitetään Guatemala‐kampanjavideo ja tutustutaan kampanjan teemoihin yhdessä Brendan ja Lupitan kanssa. Guatemala‐kampanja Huominen tehdään tänään on osa oppilaitoksille suunnattua Taksvärkki ry:n kansainvälisyyskasvatusta, jolla kannustetaan suomalaisia nuoria globaaliin yhteisvastuuseen.

”Mielestäni meidän nuorten kuuluu muuttaa maailmaa. Meidän pitää alkaa vaatia muutostakotipaikkakunnallamme ja koko maailmassa.”

David Cos Hernández, 15, Zunilito, Guatemala

Taksvärkki ry:n vapaaehtoiset kansainvälisyyskouluttajat voi kutsua oppilaitoksiin pitämään toiminnallisia tunteja tai työpajoja, joiden aikana syvennytään guatemalalaisten nuorten tilanteeseen, kehitysyhteistyökysymyksiin ja nuorten omiin vaikutusmahdollisuuksiin. Kouluvierailuita tehdään ympäri Suomen niin suomen‐ kuin ruotsinkielisissäkin kouluissa. Kampanjan verkkosivusto www.taksvarkki.fi/guatemala2012/ tarjoaa lisää tietoa ja materiaalia. Tarjolla on mm. lyhyt dokumentti guatemalalaisista nuorista, työpajoja ja oppituntitehtäviä. Guatemalassa Taksvärkki ry:n kehitysyhteistyöhanke toteutetaan yhdessä guatemalalaisen kumppanijärjestö PAMI‐Guatemalan kanssa. Nuoret saavat koulutusta yhteiskunnasta, ihmisoikeuksista, kansalaistaidoista ja poliittisista vaikuttamiskanavista kuudella paikkakunnalla eri puolilla Guatemalaa. Samalla he oppivat, miten hakea tietoa ja puuttua yhteiskunnallisiin epäkohtiin.