Taksvärkin työpajoissa nuoret pohtivat arvojaan ja perustelevat mielipiteitään

Taksvärkin kansainvälisyyskouluttaja Saana pistää videon pyörimään ja pyytää opiskelijoita videon aikana pohtimaan, mitä samankaltaisuuksia ja eroja suomalaisten ja nepalilaisten koulunkäyntiin liittyy. Videolla kolme nepalilaista nuorta kertovat koulutyön arjesta ja unelmistaan. Eroja on selvästi helpompi keksiä. Kansallislaulun laulaminen joka aamu, juomakelpoisen veden puute sekä vähäinen vessojen määrä selvästi hämmentävät suomalaisnuoria. Toisaalta Nepalissa kuten Suomessakin opiskellaan matematiikkaa ja englantia, ja kouluissa oppilaskunnat työskentelevät yhteisen hyvän eteen.

Taksvärkin kouluvierailijat ovat pitämässä Nepal-työpajaa Ammattiopisto Luovissa Helsingissä. Työpajassa tutustutaan toiminnallisin menetelmin Nepalin oppilaskuntanuoriin ja heidän ajatuksiinsa koskien koulua, oppilaskuntia sekä tulevaisuuttaan. Työpajan tarkoituksena on herättää suomalaisnuoret pohtimaan, kuinka he voisivat itse teoillaan vaikuttaa globaaleihin asioihin ja olla aktiivisia maailmankansalaisia.

Työpajassa myös harjoitellaan omien mielipiteiden perustelemista. Arvojana-harjoituksessa opiskelijat asettuvat kuvitteelliselle janalle sen mukaan, miten samaa tai eri mieltä he ovat annettujen väittämien kanssa. ”Suomessa ihmiset ovat onnellisempia kuin Nepalissa”, Saana lukee. Väite aiheuttaa suurta hajontaa arvojanalla. ”Nepalissa ihmiset ovat tyytyväisiä pienistäkin asioista, kun taas suomalaiset valittavat herkästi”, pohtivat nuoret, jotka ovat eri mieltä väitteen kanssa.

 

Nuoret pohtivat globaaleja tasa-arvokysymyksiä eläytymällä toisen ihmisen rooliin.

Nuoret pohtivat globaaleja tasa-arvokysymyksiä eläytymällä toisen ihmisen rooliin.

 

Lopussa kiertää joukossa pehmolelu-pöllö, jonka saadessaan kukin saa heittää ilmoille työpajan herättämiä ajatuksia. Minnalla, 20, työpaja herätti halun ymmärtää. ”Haluaisin matkustaa Nepaliin, jotta pääsisin itse käytännössä vertailemaan kuinka paljon suomalaisten ja nepalilaisten elämät poikkeavat toisistaan”, nuori nainen kertoo. Opettaja Teemun mielestä toiminnallinen työpaja on hyvä keino herättää pohdintaa ja keskustelua.

Hillelle, 19, työpaja palautti mieleen, että suomalaisille arkiset asiat, kuten puhdas vesi ja hyvä sanitaatio eivät ole Nepalin kyläkouluissa itsestäänselvyyksiä. ”Avasi silmiä, että kaikilla ei ole asiat yhtä hyvin”, Hille pohtii.

Voit tilata kouluvierailun omaan kouluusi täältä.

 

Teksti: Asta Kiema
Kuvat: Asta Kiema ja Pamela Arslan