”Noikin korjaa tuolla autoja ja mopoja!”

Lieksan yläkoulun pajapäivässä on kiireinen tunnelma. Oppilaat vaeltelevat pitkin käytäviä etsien kavereitaan ja omia työpajojaan. Tarjolla on kaikenlaista puuhaa aina kokkauksesta melontaan asti. Taksvärkin työpajojen kautta oppilailla on mahdollisuus sukeltaa Nepalin nuorten maailmaan muutamaksi tunniksi.

Oppilaat saapuvat luokkaan kahdeksan aikaan ja pääsemme aloittamaan vajaan kolmen tunnin työpajan. Ensin heräilemme päivään pienen lämmittelyleikin avulla, minkä jälkeen siirrymme pajan teemaan. Ensivaikutelma-harjoituksessa oppilaat tutkivat valokuvista nousevia ennakkokäsityksiä. Pohdimme muun muassa, miksi ihmiset tulkitsevat kuvia eri tavoin ja mitä jää kuvien ulkopuolelle. Eräs oppilas huomaa, että Nepalissa otetuissa kuvissa on myös jotain tuttua: ”Noikin korjaa tuolla autoja ja mopoja!”

Ensivaikutelma-harjoituksen jälkeen nepalilaisten nuorten elämään syvennyttään Oppilaskunnat eivät jää kotiin -lyhytdokumenttielokuvan avulla. Vaikka suomalaisista nuorista Nepalin vuoristojen kyläkoulut vaikuttavat melko erilaisilta, tuttujakin asioita löytyy. Esimerkiksi monet oppiaineet ovat samoja ja jopa ATK-tunteja on tarjolla, mikä hämmästyttää työpajalaisia. Dokumentin jälkeen oppilaat pohtivat globaaleja tasa-arvokysymyksiä Ota askel eteenpäin -harjoituksessa. Harjoituksessa nuoret samaistuvat salaiseen roolihahmoon ja pohtivat, miten hahmo kokee erilaiset elämäntilanteet. Purkutilanteessa pohdimme tasa-arvon toteutumista niin maailmanlaajuisesti, Suomen tasolla, kuin Lieksan koululuokassakin. Harjoituksen jälkeen onkin jo tauon paikka.

20160427_114533
 

Välitunnin päätyttyä jatkamme teemaan tutustumista miettimällä, mitä vaaditaan onnelliseen elämään. Mistä luopuisit -tehtävässä oppilaat valitsevat kymmenestä monelle suomalaiselle nuorelle itsestään selvästä asiasta viisi, josta luopuisivat pakon edessä. Vapaa-ajasta työpajaan osallistuneet oppilaat eivät missään nimessä haluaisi luopua ja myös lukutaito ja sähkö ovat korkealla säilytettävien asioiden listalla. Nuoret pitivät tehtävästä erityisen paljon: ”Mistä luopuisit -tehtävä oli kiva, koska siinä piti pohtia omaa elämää”, kertoo 9.luokkalainen Veera. “Aloin miettiä kaikkia niitä pieniä asioita, jotka tekevät meidät onnellisiksi ja joita ei edes tule ajateltua”, jatkaa luokkakaveri Mirva.

Lopputunnin keskitymme vaikuttamisen teemaan Arvojana-harjoituksen avulla. Esitän oppilaille väitteitä vaikuttamiseen liittyen ja oppilaat ottavat paikkansa luokassa sen mukaan ovatko väitteen kanssa samaa vai eri mieltä. Keskustelu polveilee äänestämisen tärkeydestä omien valintojen merkitykseen ja matkan varrella sivutaan myös politiikan rehellisyyttä. Lopulta jaan oppilaille palautelaput ja kiitän heitä työpajasta. Palautteista selviää, että mopot olivat työpajassakin nuoria kiinnostava puheenaihe, mutta myös Nepal ja onnellinen elämä jäivät mietityttämään.

Teksti ja kuvat: Anu Molarius, Taksvärkin kansainvälisyyskouluttaja

Lue lisää ja ota täältä käyttöösi oppituntitehtävät, jotka virittävät pohtimaan nuorten vaikutusmahdollisuuksia, aktiivista kansalaisuutta, ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa niin Nepalissa kuin Suomessa.