Meissä jokaisessa asuu pieni tarinankertoja

Elämme tarinoiden ristitulessa: televisiosarjat, elokuvat, mainokset ja lehdet suoltavat kertomuksia taukoamatta. Nuoret lukevat, kuulevat ja katsovat tarinoita jatkuvasti, mutta pääsevät vain harvoin itse luomaan niitä. Fotonovela-menetelmä antaa nuorille mahdollisuuden kertoa oman tarinansa ja tutustua maailman toisella puolella asuvien ikätovereidensa kertomuksiin.

Helsinkiläisen Ruskeasuon koulun yhdeksännen luokan oppilaat kokeilevat maaliskuussa Taksvärkin kehittämää Fotonovela-menetelmää. Kaksipäiväisen työpajan aikana kaikki saavat kertoa valokuvien ja tekstien avulla oman tarinansa, kertoo työpajan ohjaaja Pamela Arslan alussa. ”Vai oikein oman tarinan?” mutristaa yksi pojista kulmiaan epäillen. “Mistä minä sellaisen keksisin?”

Ideointia ei kuitenkaan tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä; ensin tutustutaan kolmeen valmiiseen tarinaan. Tarinoita on luotu vuodesta 2010 lähtien Boliviassa, Guatemalassa ja Suomessa, ja ne ovat luettavissa www.fotonovela.fi -sivustolla. Aiheet tuntuvat yllättävän tutuilta. Yhdessä bolivialaisten nuorten tarinassa poika viettää päivittäin tuntikausia netissä, mikä ei ole kaukana suomalaisnuortenkaan arjesta. ”Ihan normityyppi”, kiteyttää Milo.

Kun valmiista tarinoista on haettu inspiraatiota, on aika aloittaa oman kuvakertomuksen suunnittelu. Fotonovela-tarinan voi toteuttaa joko yksin, pareittain tai pienissä ryhmissä. Ruskeasuon 9. luokan seitsemän oppilasta jakautuvat kahteen ryhmään, tytöt yhteen ja pojat toiseen. Aluksi laaditaan kuvakäsikirjoitus eli luonnos lopullisesta tarinasta. Siihen hahmotellaan alustavasti sekä teksti että kuvat, ja se auttaa hahmottamaan tarinan rakennetta. Kuvat ovat yhtä tärkeä väline tarinankerronnassa kuin tekstikin, ja kuva ja teksti tukevat toisiaan. Tarinoissa käytetään valokuvia, jotka osallistujat ottavat itse työpajan aikana.

Alku tuntuu tahmealta, eikä ideoita ole syntyä. Ei tule mitään mieleen, valittavat nuoret. Vähitellen, aivan vaivihkaa, tarinat kuitenkin alkavat muovautua. Teeman rajaus ei tunnu mielikuvituksen lentoa rajoittavan: vaikka molemmilla ryhmillä on sama aihe, tarinat lähtevät kulkemaan omia polkujaan. Tytöt luovat koskettavan kertomuksen musiikista, yksinäisyydestä ja ystävyydestä, pojat taas päätyvät humoristiseen tarinaan, jossa on mukana ripaus fantasiaa. Tytöt tiivistävät tarinansa kolmeen kuvaan, kun taas pojat kertovat tarinan kuudella kuvalla. Lyhyydestään huolimatta tarinat ovat täynnä yllättäviä käänteitä, ja aiheet kumpuavat nuorten omasta elämästä.

Taksvärkki ry:n käyttämän Fotonovela-menetelmän ovat suunnitellet Antti Halonen ja Eeva Kemppi, jotka työskentelivät vapaaehtoisina COMPA-kulttuurikeskuksessa Boliviassa vuonna 2010. Fotonovela on osa Taksvärkin oppilaitoksille tarjoamaa globaalikasvatusta. Menetelmä luo suoran yhteyden suomalaisten, bolivialaisten ja guatemalalaisten nuorten välille: Fotonovelan kautta he voivat jakaa kokemuksiaan, ajatuksiaan ja unelmiaan.

 

Kun Ruskeasuon koulun yhdeksäsluokkalaisten tarinat ovat valmiit, ne ladataan internetiin, jotta ne ovat myös bolivialaisten ja guatemalalaisten nuorten luettavissa. Lopuksi yhdeksäsluokkalaisten luomat tarinat luetaan ja katsotaan yhdessä. Kertomusten käänteet ovat niin hulvattomia, että ne kirvoittavat makeat naurut. Oppilaiden silmistä paistaa ylpeys: omat tarinat näyttävät heti paljon hienommilta, kun ne ovat internetissä. Kumpikin ryhmä saa raikuvat aplodit.

Fotonovela-menetelmä muistuttaa, että meillä jokaisella on mielenkiintoinen tarina kerrottavana ja että eri puolilla maailmaa asuvilla nuorilla on pohjimmiltaan niin paljon yhteistä, että toisten tarinoihin on helppo samaistua. Latinalaisamerikkalaisten nuorten tarinat kiinnostavatkin Ruskeasuon koululaisia. ”Minä luen viikonloppuna kaikki tarinat”, kaavailee 16-vuotias Karoliina. Tavallisten nuorten tarinat ovat koukuttavia kuin saippuasarjat ikään!

Jos haluat tietää Fotonovela-menetelmästä lisää tai tilata kouluusi Fotonovela-työpajan, ota yhteyttä:

Leena Honkasalo
Kansainvälisyyskasvatuksen suunnittelija
leena.honkasalo(at)taksvarkki.fi
(09) 5845 5504

 

Jutun valokuvat ovat Ruskeasuon koulun yhdeksännen luokan oppilaiden omiin Fotonovela-tarinoihinsa ottamia. Lue tarinat osoitteessa www.fotonovela.fi > Tarinat > Suomesta > Päivä Suomessa