Lapsen oikeuksia, Guatemalaa ja maailmanparannusmeininkiä – Kansainvälisyyden päivää viettämässä

YK:n päivänä 24.10.2012 pääsin seuraamaan Kartanonkosken yhteiskoululle Taksvärkki ry:n harjoittelija Elli Keräsen ja vapaaehtoisen kansainvälisyyskouluttaja Sanna Pesosen pitämiä kansainvälisyyskasvatuksen oppitunteja. Ensimmäiset kaksi tuntia vietin Ellin mukana, kun hän kävi läpi hyvin toiminnallisin menetelmin lasten oikeuksia. Ihmetystä herätti moni asia oikeuksiin liittyen, ja yhtä kauhisteltiin suureen ääneen: ”Pitääkö yli 15-vuotiaiden mennä sotaan?” No, sekin on tietenkin maakohtaista, mutta joskus maan sotatila vaatii sen, sanoo Elli asiantuntevasti. Suurista ja tärkeistä asioista puhuttiin paljon, ja yläkoululaiset pääsivät toteuttamaan itseään ja samalla oppimaan erilaisten harjoitusten kautta.

Elli kertoi lasten oikeuksista, jotka herättivätkin keskustelua.

Seuraavat tunnit vietin Guatemalassa tai ainakin sen aiheen ympärillä. Pääsin kuuntelemaan Sannan oppituntia. Oman viehätyksensä tunneille toi mukana ollut Sannan avopuoliso Walter, joka on kotoisin Guatemalasta. Sanna oli hyvin asiantunteva ja innostava, ja nuoret innostuivat kyselemään suoraan Walterilta asioita hänen synnyinmaastaan. Hienoa oli nähdä, kuinka nuoret syttyivät aiheeseen ja pohtivat asioita ääneen katsottuamme videon guatemalalaisista nuorista. ”Tosi fiksuja nuoria, maailman parannusmeininkiä vaikka vasta 13 vuotta.” ”Meille jotkut asiat on itsestään selviä, eikä välttämättä sisäistetä vaikka ymmärretään.” ”Täällä on ihan normaalia, että on koulukirjat kun taas siellä ei.”

Sanna ja Walter aloittavat esittelemällä Guatemalan nuorten todellisuutta.

Päivä sujui todella nopeasti, ja sain itse myös paljon tietoa ja intoa omiin tuleviin kouluvierailupäiviini. Myös opettajat kiittelivät meitä ja erityisesti Elliä, Sannaa ja Walteria, jotka tekivät suurenmoista työtä tärkeän aiheen ympärillä.

teksti ja kuvat: Leena Koivusaari, Taksvärkki ry:n harjoittelija

 

Koulut ja oppilaitokset voivat veloituksetta tilata Taksvärkki ry:ltä kansainvälisyyskouluttajan pitämään oppitunteja tai toiminnallisia työpajoja. Tunnit voivat käsitellä guatemalalaisten nuorten elämää ja toimintaa paremman yhteiskunnan rakentamiseksi tai vaihtoehtoisesti lasten oikeuksia.