Byskolornas unga

Aktiva inom elevkårer i nepalesiska byskolor

Vi har ordnat städtalkon och tal- och frågetävlingar i vår skola och åkt omkring i byn och talat om att rengöra dricksvatten.

Rukmani, 16

Tack vare elevkåren är omgivningen kring vår skola snygg och ren och vi har tillgång till rent dricksvatten.

Bipin, 13

Utbildningens vikt ligger i att den minskar på diskrimineringen i vår by och mellan kvinnor och män.

Sagar, 15

Jag vill bli en politisk beslutsfattare för att jag vill ändra på saker. Före elevkåren vågade jag inte tala i offentligheten. Nu för tiden är jag inte rädd för något.

Chandika, 14

Vi kan till exempel berätta åt äldre om hur viktigt det är med utbildning för att de skulle skicka sina barn till skolan. Jag skulle vilja ha fler toaletter i skolan, rent dricksvatten och internetuppkoppling.

Sargam, 17

Jag har varit verksam inom elevkåren i fyra år. Min förmåga att tala har förbättrats och jag har varit med och gjort förändringar och gett information åt andra elever i min skola.

Subash, 17

Elevkårens styrelse i skolan i byn Swamitari

oppilaskunnan hallitus Swamitarin kylä 3

”Genom att handla kan vi få till stånd en förändring i skolan och i byn.” – Sargam, 17

Romee seinalehti

”På väggtidningen publiceras det elevernas historier, essäer, dikter och serieteckningar.” – Romee, 16

oppilaskunnan hallitus Swamitarin kylä 2
 
De unga aktiva i elevkåren stannar inte hemma utan förändrar attityder och utvecklar sina byar
och skolor. Elevkårerna arbetar för en bättre fungerande skolomgivning gällande såväl
vattendistribution och toaletter som jämlikhet.

I Dagsverkeskampanjen UTBILDNING RIVER MURAR stöder finländska ungdomar grundandet
av elevkårer i Nepal. Elevkårsaktiva gör påverkansarbete och stöder dem som behöver hjälp
i skolor och byar.

 
_Rukmani_x _Bipin_x