Guatemala & koulutukset 24.2.2014

Tämä on ensimmäinen Taksvärkki ry:n opintopiiriläisten kirjoittama blogipostaus näille sivuille.

Taksvärkki ry:n opintopiireissä pääsee tutustumaan kehitysyhteistyöhankkeiden toteutukseen Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Opintopiirit kokoontuvat noin kerran kuussa Taksvärkin toimistolla Helsingissä. Tapaamisissa käsitellään ajankohtaisia hankehallinnon teemoja.

* * * * * * * * * * * * * *

Tammikuun Lattari-piirissä aiheenamme olivat budjetit ja Guatemalan yleiset kuulumiset. Molemmat ovat toki mielenkiintoisia ja tärkeitä, mutta tällä kertaa Guatemala tuotti ehkä enemmän reflektointia.

Guatemalaan keskittyneessä lehdistökatsauksessa korostui ajankohtaisten uutisten kautta voimakkaasti väkivallan yleisyys Guatemalassa. Samalla mietitytti myös uutisoinnin heikko laatu. Pohdittiin, näkyykö tämä ainoastaan verkkolehdissä, vai onko media vastaavaa tasoa myös printtiversioina.

Koulutussektorin tapahtumien tarkastelu osui mielenkiintoiseen ajankohtaan, sillä kouluvuosi oli taas alkamassa joulukuisen kesäloman jälkeen. Ajankohtaan osui useita mielipidekirjoituksia, joissa otettiin kantaa muun muassa koulujärjestelmän “kriisitilaan”. Guatemalan koulujärjestelmän suurimpina haasteina pidettiin infrastruktuuria, laatua ja kattavuutta. Määrärahojen puute näkyy konkreettisesti opettajien, välineiden ja itse koulujen puutteena, ja myös opetuksen sisällön argumentoitiin vanhentuneen. Puutteita todettiin löytyvän myös erityisopetuksesta, jossa opettajien valmiudet lasten erityistarpeiden huomioimiseen eivät ole aina riittävät.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuoria aktiiveja Taksvärkin hankkeessa Puerto Barrioksen kaupungissa Guatemalassa.

Uusi kouluvuosi olikin alkamassa myrskyisästi mielenosoituksin. Arviolta 7000 opettajaa kerääntyi marssimaan suurempien koulutussektorin investointien puolesta. Opettajien ammattijärjestön Sindicato de Trabajadores de la educación en Guatemalan edustajat esittivät, ettei opetus ala ennen kuin muutoksia olisi luvassa. Myös oppilaat ja näiden vanhemmat osallistuivat mielenosoituksiin vaatien lisää opettajia. Tammikuun loppupuolelle tullessa poliitikot näyttivät jo vihreää valoa määrärahojen lisäämiselle.

Guatemalan koulutuksen kriisiä ja kannanottoja siihen onkin mielenkiintoista miettiä myös Taksvärkin Guatemala-hankkeen kautta. PAMin hankkeessahan nuoria koulutetaan aktiivisiksi kansalaisiksi, jotka vaikuttavat omassa ympäristössään tapahtuviin asioihin. Mitä mahdollisuuksia aktiivisilla nuorilla olisi ottaa kantaa ja vaikuttaa julkisen koulutuksen tasoon Guatemalassa? Toisaalta nousee pohdittavaksi myös laajemmin kansalaisjärjestöjen rooli koulutuksen kriisissä; millä tavoin kolmas sektori voi parhaiten vaikuttaa yleiseen koulutukselliseen hyvinvointiin, lobbaamalla vai paikkaamalla opetuksen aukkoja?

Linda Summanen & Silja Palmujoki

Avainsanoina | Jätä kommentti | Julkaistu: | Kirjoittanut: admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>