Takaisin koulun penkille 5.7.2012


Fianarantsoan Asama-luokan iloiset koululaiset

Saavuin Madagaskarille viikko sitten. Tulen työskentelemään kuuden kuukauden vapaaehtoistyöjaksoni pääosin pääkaupunki Antananarivossa eli Tanassa, jossa ensin ehdin tutustua Malagasy Mahomby -yhdistyksen toimistoon ja uusiin työkavereihini parin päivän ajan. Heti tämän jälkeen matkustin hieman etelämmäksi Fianarantsoaan, jossa vuonna 1992 perustetun yhdistyksen päämaja sijaitsee. Toinen toimisto perustettiin vuonna 2004 pääkaupunkiin, koska sieltä käsin hoituvat helpommin monet asiat ministeriön ja muiden tärkeiden organisaatioiden kanssa. Kahden viikon aikana Fianassa minun on tarkoitus perehtyä yhdistyksen toimintaan ja tehdä työsuunnitelma järjestön puheenjohtajan kanssa. Pääsen myös osallistumaan käytännön opetustyöhön.

Yli 15-vuotiaista madagaskarilaisista arviolta noin 31% on lukutaidottomia. Malagasy Mahombyn ja Taksvärkin yhteistyöprojektin tavoitteena on parantaa madagaskarilaisten mahdollisuuksia vaikuttaa omaan toimeentuloonsa ja osallistua yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Tämä tapahtuu opettamalla lapsia, nuoria ja aikuisia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Kolmen kuukauden pituiset Ambohitsa-lukutaitoluokat on tarkoitettu 8-11-vuotiaille helpottamaan siirtymistä normaaliin peruskouluun. Asama-luokissa 12-17-vuotiaat oppilaat täydentävät alakoulun oppimäärää yhden lukuvuoden ajan, minkä jälkeen he pyrkivät julkiseen yläkouluun. AFI-D-keskukset ovat aikuisten lukutaito-opetusta varten.

Madagaskarilla koulutus on maksullista peruskoulusta yliopistoon asti. Asama-luokkien oppilaat ovat käyneet korkeintaan kolme luokkaa peruskoulua, mutta eivät ole voineet jatkaa koulua, koska perheellä ei ole ollut varaa maksaa koulumaksuja. Oppilaat löydetään luokille kaduilta mm. käymällä kortteleissa ja radiomainosten avulla. Sana leviää myös vanhempien verkostoissa. Ensimmäinen Asama-luokka perustettiin jo 10 vuotta sitten. Koulunkäynti vaatii lapsilta paljon, sillä useimmiten lukutaidottomista vanhemmista ei ole apua kotiläksyissä tai he haluavat lastensa tekevän töitä perheen toimeentulon eteen. Projekti maksaa CEPE-kokeen suorittaneiden ja yläkouluun päässeiden oppilaiden ilmoittautumis- ja materiaalimaksut. Sen jälkeen perheen on kuitenkin vastattava kustannuksista itse.

Madagaskarin poliittinen kriisi on jatkunut jo pitkään. Yksi kriisin seurauksista on julkisten koulujen opettajien lakko, jonka vuoksi koulut eivät ole olleet toiminnassa yli kolmeen kuukauteen, joten oppilaat ovat jäljessä opetussuunnitelmasta. Opetusministeriö/hallitus päätti vastikään siirtää kaikkien päättökokeiden päivämääriä myöhemmäksi, jotta oppilailla olisi riittävästi aikaa valmistautua kokeeseen. Vaikka lakko ei ole vaikuttanut Asama-luokkien toimintaan sinänsä, myös niitä koskeva alakoulun päättökoe (CEPE, certificat d’études primaires et élémentaires) siirtyi kuukaudella eteenpäin elokuun alkuun. Asama-luokissa uutinen otettiin vastaan hyvillä mielin, sillä se antaa oppilaille lisää aikaa petrata mm. ranskan kieltä, jolla opetus yläkoulussa tapahtuu (lukuunottamatta äidinkielen tunteja). Minä olen yrittänyt auttaa kertaamalla kielioppia oppilaiden kanssa. Lisäksi minun kanssani he voivat halutessaan ja uskaltaessaan harjoitella ranskan puhumista.

Kokeiden siirtymisen myötä koulutyötä jatketaan kokeisiin saakka ja koululaisten ja opettajien lomat alkavat normaalia myöhemmin, mikä hieman harmittaa ainakin opettajia. Nähtäväksi jää, kuinka pitkä lomasta tulee ja milloin seuraava lukuvuosi alkaa. On ylipäänsä hassua, että koulut Madagaskarilla lomailevat samaan aikaan kuin Euroopassa, vaikka saarella on talvi. Tämä johtuu siitä, että koko koulujärjestelmä loma-aikoineen noudattaa entisen siirtomaaisäntä Ranskan mallia. Säiden puolesta loogisempi aika kesälomalle olisikin esim. loka-marraskuussa.

 
Teksti ja kuvat: Heini

Avainsanoina | Jätä kommentti | Julkaistu: | Kirjoittanut: admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>