Nuorisolle eväitä (työ)elämään 14.11.2012

Madagaskarilla peruskoulujen uusi lukuvuosi on ollut käynnissä lokakuun puolesta välistä. Myös Taksvärkin yhteistyöprojektin uudet ja samalla projektin viimeiset nelisenkymmnentä Asama-luokkaa aloittivat koulutyön samaan aikaan. Asama-luokillahan opiskellaan pikavauhtia alakoulun oppimäärä ja tavoitteena on saattaa koulujärjestelmän ulkopuolelle pudonneet lapset ja nuoret takaisin julkisiin peruskouluihin.

Asama-luokan n. 12-13-vuotiaita oppilaita. Vihreä tai sininen takki on joltain edelliseltä vuodelta säilytetty julkisen koulun koulupuku.

Projektin valvojat ovat kiertäneet kaikki luokat ja tarkistaneet, että opettajien tuntisuunnitelmat ovat ohjelman mukaiset, oppilaille on hankittu koulutarvikkeet ja oppilaat ovat juuri niitä, joille luokat on tarkoitettu. Kriteereinä on perheen vähävaraisuus ja että lapsi on käynyt korkeintaan kolme ensimmäistä luokkaa. Joukossa saattaa nimittäin olla myös niitä, joiden vanhempia ilmainen lukuvuosi kouluruokineen houkuttelee. Oikeasti luokkien tarvitsijoita on paljon, sillä viime vuonna pelkästään pääkaupungissa peruskoulun jätti kesken miljoona oppilasta.

Kävin työkaverini kanssa tsekkaamassa yhden Asama-luokan Ambohidrapeton kunnassa n. 10 km pääkaupungin ulkopuolella. Samassa koulurakennuksessa on yksityinen lukio, projektin tukemat Ambohitsoratra- ja Asama-luokat sekä erityinen isojen Asama-luokka ”Asama grand”. Paikallisen yhdistyksen kokeiluasteella oleva luokka on tarkoitettu yli 15-vuotiaille koulupudokkaille, joiden tavoitteena ei ole enää palata kouluun vaan hankkia taitoja työelämää varten. Heidän on jo aika hankkia elantoa vanhempien apuna tai omalle perheelle. Luokassa opiskellaan puolen vuoden ajan ranskan kieltä, kansalaistaitoja tai yhteiskuntaoppia, tietotekniikkaa sekä pienten projektien ja yrityksen hoitamista. Lisäksi kahtena päivänä opiskellaan kädentaitoja, mikä käytännössä tarkoittaa metallitöitä pojille ja ompelua tytöille. Oppilaat maksavat kuukausittain melkein symbolisen maksun, jolla katetaan osa sähkö- ja materiaalikuluista.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hajasoan hitsausnäyte kouluttajan valvovan silmän alla.


Kolmatta kuukautta menossa olevan koulutuksen pojat ovat käyneet koulua yläasteelle ja jopa lukioon, mutta eivät ole voineet jatkaa, koska vanhemmilla ei ole ollut varaa koulumaksuihin. 15-vuotiaat Hajasoa ja Tafitasoa sekä parikymppinen Tsiferana kertovat, etteivät halua olla vanhemmilleen rasitteena, vaan haluavat itse ansaita rahaa. He ajattelevat saavansa helposti töitä tällä ammatillisella koulutuksella. Se on helppo uskoa, sillä kaikkialla on pieniä konepajoja ja korjaamoita riittää, joissa varmaankin tarvitaan apulaisia. Pojat opettelevat koulussa mm. pienten metalliesineiden valmistusta, metallin sahausta ja hitsausta.

Opettaja neuvoo Heryä hameen kaavojen leikkaamisessa.

Luokan kaikki neljä tyttöä ovat käyneet koulua lukioluokille asti, mutta keskeyttäneet ennen ylioppilaskirjoituksia tai reputtaneet niissä. Yksi heistä aikoo vielä yrittää uudelleen ensi vuonna. Ompelutunneilla on tehty mm. lasten vaatteita ja nyt työn alla on hame. Kaavat tehdään itse ja luokan kaksi ompelukonetta ovat käsikäyttöisiä. Jeanny, 20 vuotta, haluaa tulla vaatesuunnittelijaksi. Ikätoveri Hasina sanoo aikovansa käyttää oppimiaan taitoja sekä kotona että ansaitakseen rahaa. 17-vuotias Hery kertoo haluvansa perustaa oman vaateliikkeen ja tulla matkaoppaaksi. Nuorten omien vanhempien ammatteja ovat maanviljelijä, poliisi, autonkuljettaja ja kotiäiti. Opettaja kannustaa tyttöjä, mutta pohtii samalla, että heidän valmistamiensa vaatteiden myyminen maaseudulla tai jälleenmyyjille kaupungissa ei tule olemaan helppoa. Koulutus antaa hyviä eväitä, mutta jokaisen täytyy yrittää itse tehdä parhaansa.
 
 
Teksti ja kuvat: Heini

Avainsanoina , | Jätä kommentti | Julkaistu: | Kirjoittanut: admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>