Futuros maestros aprendiendo sobre la Educación Popular – Tulevaisuuden opettajat oppimassa kriittistä pedagogiikkaa 19.10.2012

Suomenkielinen versio alempana.


 
Fui invitado a dar un taller a la universidad de Rauma, con la intención de compartir con futuros maestros la metodología de Educación Popular o Educación Crítica, en esta oportunidad se ligó esta visita con la visita de una escuela en un pueblo cercano a Turku.

El taller fue muy interesante y permitió usar el sistema de aprendizaje vivencial a través de los juegos y los valores que estos nos muestran. La única pena de esta etapa fue que muchos estudiantes no se inscribieron en el taller, ya que se sintieron incómodos con la idea que se estaría impartiendo en inglés. Por otra parte los que participaron mostraron un gran interés y captaron las ideas principales del sistema y como estos logros motivan a una sociedad mas activa y menos pacífica. Con ello pude llegar a la conclusión que en Finlandia existe una deficiencia en el sistema educativo, en el proceso se fomentar el trabajo en equipo y el desarrollo del grupo como personas individuales y a su vez de un todo.

En Turku fue una visita corta pero a su vez de muchos logros. En principio la escuela que acepto la visita estaba ubicada en un pueblo a las afueras de la ciudad que se llama Vinkkilä, en este lugar nos organizaron visitas a todos los grupos en el espacio de la clase de inglés. Aquí tuvimos varios tipos de grupos, pero todos ellos ya estaban  listos para tener su día de trabajo, pero un grupo nos sorprendió, era el grupo de alumnas más jóvenes. Las cuales mostraron  una gran motivación en participar en la campaña sino tambien un gran entusiasmo en preguntar y con ello compartir con mayor profundidad los temas de juventud en Guatemala y comparar estas realidades con las propias.

Un factor importante es que Sanna la coordinadora regional se sintió muy cómoda con las presentaciones, por lo que mencionó que se sentía con la confianza de seguir con las visitas. Ella inyectó mucho entusiasmo y dinamismo ya que se siente muy satisfecha con la campaña y sus logros.


-Gael

 
Minut kutsuttiin Raumalle pitämään työpajaa kriittisestä pedagogiikasta opettajiksi opiskeleville. Samalla reissulla kävimme Turun läheisessä kylässä kouluvierailulla.

Työpaja oli todella kiinnostava, sillä pääsimme käyttämään toiminnallisia opetusmenetelmiä kuten pelejä, joiden kautta esiin nousseita arvoja myöhemmin analysoimme. Harmillista oli, että monet opiskelijoista eivät osallistuneet työpajaan, sillä se järjestettiin englanniksi. Toisaalta ne jotka osallistuivat, olivat erittäin kiinnostuneita. He ymmärsivät nopeasti menetelmän pääajatukset sekä sen, miten menetelmä kannustaa aktiiviseen toimintaan ja vaikuttamiseen. Tästä voikin päätellä, että Suomessa on selvästi tarvetta ryhmätyötaitoja painottavalle menetelmälle, joka huomioi samanaikaisesti ryhmän jäsenet yksilöinä sekä kokonaisuutena.

Turun lähellä Vinkkilässä tekemämme kouluvierailu oli lyhyt, mutta ytimekäs. Pidimme vierailumme englanninkielen tunneilla. Ryhmiä oli moneen lähtöön, mutta kaikki olivat valmistautuneet työskentelemään Taksvärkki-päivänä. Erityisesti yllätyin nuorimman, tytöistä koostuneen ryhmän innokkuudesta. He eivät ainoastaan olleet motivoituneita tukemaan kampanjaamme, vaan olivat myös todella kiinnostuneita esittämään syvällisiäkin kysymyksiä nuorista Guatemalassa ja vertailemaan tilannetta omiin kokemuksiinsa.

Oli tärkeää, että mukanani ollut aluekoordinaattori Sanna koki tuntien pitämisen todella mukavaksi. Hän kertoikin menevänsä vierailuille mieluusti myös tulevaisuudessa. Hänen innokkuutensa tarttui myös oppilasiin, mikä teki vierailuista mahtavia! Tyytyväisyys kampanjaan ja sen saavutuksiin siis välittyi myös yleisöön.

Teksti ja kuvat:
Gael
Taksvärkki ry:n guatemalalainen harjoittelija

Avainsanoina , | Jätä kommentti | Julkaistu: | Kirjoittanut: admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>