Perinteisiä malleja rikkomassa 9.10.2014

Opettajat istuvat puoliympyrässä pienikokoisen innostuneen naisen, Compan koordinaattorin Raquelin, edessä. Suurin osa osallistujista räplää kännyköitään, kaivelee laukkujaan ja rupattelee vierustovereidensa kanssa. Opettajat on kutsuttu työpajaan koulun rehtorin toimesta. Nuori ja aktiivinen rehtori on nimittäin vakuuttunut siitä, että Compan toiminnalliset menetelmät nuorten ja lasten opetuksen työkaluina ovat vertaansa vailla. Koulun opettajilla ei vielä ole minkäänlaista käsitystä siitä mitä on odotettavissa, joten ilmassa on lievää apaattisuutta, lounastauon lyhenemisen harmittelua ja orastavaa kiinnostusta. Kännyköiden räpläily ja keskustelu loppuu kuitenkin kuin seinään kun Raquel aloittaa huolella suunnitellun toiminnallisen työpajansa.

Vuosien toiminnallisten opetusmenetelmien suunnittelun, toteuttamisen ja opettamisen tulokset näkyvät ja tuntuvat heti ensi metreillä Raquelin johdatellessa opettajia ensimmäisen työpajansa aiheeseen, ihmisten erilaisiin älykkyyksiin. Työpajan edetessä opettajille esitellään toiminnallsia menetelmiä hyödyntäen ihmisten erilaisia tapoja oppia asioita, molempien aivopuoliskoiden hyödyntämistä luovasti opetuksessa ja oppilaidensa näkemistä ihmisinä ja yksilöinä yksiulotteisen massan sijaan. Teemat tuntuvat osasta erityisesti vanhemman polven opettajia hieman korkealentoisilta ja kaukana omasta käytännön opetustyöstään. Työpajan edetessä kuitenkin yhä useampi opettaja intoutuu kertomaan omista kokemuksistaan ja aihe tuntuu menneen jokseenkin perille. Työpajan jälkeen monet opettajista tulevat Raquelin puheille ja sanovat pyytävänsä rehtoriaan järjestämään kahdeksan työpajan sarjan seuraavatkin työpajat. He haluavat nimittäin oppia käytännön työkaluja erilaisiin oppimismenetelmiin, jotta he pystyvät tukemaan oppilaitaan yhä parempiin oppimistuloksiin uusia ja innovatiivisia keinoja hyödyntäen.

Palatessamme Compan pääkulttuuritalolle Raquel myöntää, että hänellä on aina vatsassaan solmu aloittaessaan uuden opettajaryhmän kanssa työskentelyn. Boliviassa on opetuksen vuoden 2010 lakiuudistuksista huolimatta vallalla perinteinen, vertikaalinen ja hierarkinen opetusjärjestelmä, jonka tuotoksia myös hänen kouluttamansa opettajat ovat. Sen vuoksi he ovat monesti yleisönä aluksi hankala, perinteisiä malleja on vaikea rikkoa ja uudet opetusmenetelmät saattavat tuntua monista opettajista aluksi jopa uhkaavilta. Mutta onneksi Raquel saa teräväkielisellä, humoristisella ja valloittavalla persoonallaan monet opettajat ymmärtämään uudistusten tarpeellisuuden ja hyödyllisyyden opetustyössään. Eräs menetelmiä hyödyntävä opettaja mainitsikin oman näkemyksensä menetelmien hyödyllisyydestä: oppilaat ovat herkässä iässä, monet aloittavat aktiivisen alkoholin ja huumeiden käytön jo varhaisteineinä. Toiminnalliset opetusmenetelmät auttavat erityisesti oppimisvaikeuksista kärsiviä oppilaita löytämään uusia tapoja ilmaista itseään ja oppia vaikeaksikin kokemiaan aineita. Tämä antaa mahdollisuuden ’hankalillekin’ oppilaille kokea onnistumisia koulussa ja mahdollisesti pitää heidän kiinnostuksensa ennemmin oppimisessa kuin alkoholissa ja huumeissa.

Avainsanoina | Jätä kommentti | Julkaistu: | Kirjoittanut: admin

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>