Yhteiskuntaoppi ja historia

Yhteiskuntaopin oppituntien sisältönä voi olla tutustuminen oppimateriaalin lapsityövoimaosioon.

Oppilaiden kanssa voi myös pohtia lapsityövoiman vaikutuksia ihmisten elämään eteläisellä ja pohjoisella pallonpuoliskolla sekä erilaisia mahdollisuuksia irrottautua lapsityövoiman käytöstä.

Luokka voi myös tutustua internetissä suomalaisten ja ulkomaalaisten yritysten kotisivuihin ja niillä mahdollisesti esiintyviin yritysten eettisiin toimintaperiaatteisiin sekä pohtia, miksi eettisten ohjeiden laatimista tarvitaan.

Oppilaille voi myös antaa tehtäväksi selvittää, miten voi tietää, ettei Suomessa ostetun tuotteen valmistamisessa ole käytetty lapsityövoimaa.

Oppilaat voivat myös tutustua internetissä reilun kaupan periaatteisiin osoitteessa: http://www.reilukauppa.fi

Helsingin Sanomat kirjoitti 8.10.1998 bangladeshilaisesta naiskirjailijasta Taslima Nasrinista. Oppilaat voivat lukea artikkelin ja etsiä taustatietoa Taslima Nasrinista. Kerättyjen tietojen perusteella voi pohtia naisten ja tyttöjen asemaa Bangladeshissa ottaen huomioon sekä muslimien että hindujen näkökulmat.

Taslima Nasrin raivostuttaa äärimuslimeja

Bangladeshilaisen naiskirjailijan päätä vaaditaan
maanpakolaisuuden jälkeen yhä vadille

8.10.1998 Reuters-AP / Helsingin Sanomat

DHAKA-Ääri-islamilaisten vainoaman 36-vuotiaan naiskirjailijan Taslima Nasrinin kotiinpaluu neljä vuotta kestäneestä maanpaosta on aiheuttanut mielenosoituksia Bangladeshissa.
Syyskuussa palannut Nasrin piileskelee pidätystä ja kiihkoilijoita, jotka tavoittelevat hänen henkeään. Nasrin on sanonut kotiinpaluunsa syyksi, että hän haluaa olla vatsasyöpään sairastuneen äitinsä lähellä.

Nasrin joutui pakenemaan Bangladeshista elokuussa 1994, kun kaikkein kiihkeimmät muslimit syyttivät häntä uskonnon häpäisemisestä.

Kiihkoilijat väittävät hänen sanoneen lehtihaastattelussa, että muslimien pyhä kirja Koraani pitäisi kirjoittaa uudelleen. Nasrinin selitykset siitä, että häntä siteerattiin lehdessä väärin, eivät ole auttaneet. Ääri-islamilaiset ovat luvanneet hänen kiinniottajalleen yli 25 000 markan palkkion.

Nasrin pyytänyt hallitukselta suojelua

Sunnuntaina poliisi hajotti Bangladeshin pääkaupungissa Dhakassa tuhansien Nasrinin vastustajien mielenosoituksen kyynelkaasulla.

Seuraavana päivänä mellakkapoliisi katseli viidensadan mielenosoittajan joukkoa puuttumatta tapahtumiin. "Taslima on islamin vihollinen, haluamme hänet hirteen", huusivat mielenosoittajat.

Nasrinin asianajajan mukaan kirjailija on pyytänyt hallitukselta suojelua. "Hän tarvitsee suojelua fanaatikkoja vastaan voidakseen tulla esiin ja vastatakseen teoistaan lain edessä", asianajaja sanoi.

Sunnuntaina uutistoimisto AP tavoitti Nasrinin puhelimeen piilopaikastaan. "Tämä on minun maani ja minulla on täysi oikeus elää täällä vapaasti", hän sanoi.

Tuomioistuin uudisti äskettäin vuodelta 1994 peräisin olevan pidätysmääräyksen. Jos Nasrin tuomitaan, hän voi saada kaksi tai kolme vuotta vankeutta. Hän lähti maasta laillisella maastapoistumisluvalla ja on vapaana takuurahoja vastaan jumalanpilkkaa koskevassa jutussa.

Nasrin vietti pakolaisvuotensa Saksassa, Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Hän kävi Suomessa muun muassa 1995 mainostamassa kohtalokkaaksi käyneen bengalinkielisen kirjansa Lajjan suomennosta Häpeä.

Hän kertoi kirjoittaneensa kirjan seitsemässä päivässä, mikä on lopputuloksen vaatimattoman kirjallisen tason perusteella helppo uskoa. Kirjan motto on "Olkoon uskonnon nimenä myös humanismi". Se kertoo muslimikiihkoilijoiden vainon kohteeksi joutuneesta bangladeshilaisesta hinduperheestä, joka lopulta joutuu pakenemaan Intiaan.
Kirja kiellettiin Bangladeshissa. Äärimuslimit syyttävät kirjan suosivan avioliiton ulkopuolista seksiä.

Pari vuotta varhaisemmassa kirjassaan Nirbachito Kolum Nasrin syyllistyy arvostelijoidensa mielestä jumalanpilkkaan.

Feministit yrmeinä

Kirjailija väitti ennen maanpakoon lähtöään puolustaneensa kirjoituksillaan vain naisten oikeuksia.

Kotiin palattuaan hän ei kuitenkaan ole saanut feministien tukea. Missään tapauksessa emme tietenkään hyväksy fanaatikkojen vaatimuksia hänen kaulansa katkaisemisesta, feministeihin kuuluva Farida Akhter on sanonut. "Mutta oma syynsä, että ihmiset eivät tule hänen tuekseen. Taslima Nasrin ei ole naisliikkeen asia, vaan kansainvälisen median luoma tapaus."

Nasrinin arvostelijat syyttävät, että hän yrittää käyttää hyväkseen iranilaisen kirjailijan Salman Rushdien tapauksen saamaa julkisuutta.

"Hän yrittää päästä takaisin julkisuuden valokeilaan oltuaan vuosikausia pelkkä mitättömyys. Ja hän yrittää tehdä sen astumalla Salman Rushdien kenkiin", sanoi Dhakan yliopiston valtio-opin professori Hassanuzzaman Chowdhury uutistoimisto Reutersille.

Nasrin syntyi muslimiperheeseen 1962, kouluttautui lääkäriksi ja toimi muutamia vuosia lääkärin virassa ennen kuin ryhtyi päätoimisesti kirjoittamaan.


Historian oppitunneilla Bangladeshia voidaan käsitellä useiden eri teemojen kautta:

- Aasian varhaishistoriaa voi verrata Euroopan varhais- ja keskiajan historiaan
- Kolonialismia voidaan pohtia esimerkiksi tarkastelemalla kolonialismin vaikutuksia bagladeshilaiseen yhteiskuntaan ja historiaan sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä.
- Samoin voidaan pohtia siirtomaiden valloituksen taloudellisia motiiveja historiallisesta perspektiivistä sekä siirtomaavalloituksen eri vaiheita 1400-luvulta alkaen tai jo aikaisemmin, ja eurooppalaisen vaikutuksen merkitystä valloitettujen kansojen historialle ja kehitykselle.
- Aihetta voidaan lähestyä myös asenneteeman kautta, ja pohtia, ovatko yksittäisten ihmisten tai valtioiden asenteet muuttuneet siirtomaa-ajoista, ja jos ovat, miten? Entä onko kolonialistisia asenteita vielä olemassa? Onko piilokolonialismia olemassa?
- Mielenkiintoista voi olla myös tutkia tuloksia Bangladeshin viimeisimmistä vaaleista osoitteessa: www.electionworld.org/election/bangladesh.htm

 

 
Sivun alkuun